Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens mening.
Bør fysioterapeututdanningen forlenges til fem år? Illustrasjonsfoto: En av institusjonene som utdanner fysioterapeuter i Norge - OsloMet.Foto:Helge Høifødt CC: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0.
Femårig grunnutdanning bør utredes nå
- En grundig utredning med forslag til utdanningsmodeller vil gi oss et bedre grunnlag for videre diskusjon, også med politiske myndigheter og fagdepartementer, skriver Hege Bentzen.
Skrevet av Hege Bentzen, førsteamanuensis,
Institutt for Rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi, OsloMet – storbyuniversitetet.
Debatten om femårig grunnutdanning som
fysioterapeut har kommet og gått gjennom mange år med argumenter både for og
imot. Senest i 2022 er saken reist av forbundsleder i Norsk
Fysioterapeutforbund (NFF), Gerty Lund (1), som ønsket et ja fra
hovedlandsmøtet i NFF til en konsekvensutredning av en femårig grunnutdanning.
Vi bør holde debatten levende
Allerede i 2007 ble det laget en
rapport om femårig grunnutdanning som ble lagt frem for Landsmøtet i NFF.
Utgangspunktet for den rapporten var for organisasjonen å ha en strategi i
tilfelle turnustjenesten skulle bli avviklet. Saken var også oppe i 2019, men
ble den gangen stemt ned etter at også Kunnskapsdepartementet hadde uttrykt at
det var et lite realistisk alternativ. I 2022 ga hovedlandsmøtet forbundsstyret
myndighet til å avgjøre om det er tilstrekkelige ressurser i organisasjonen til
å utrede spørsmålet (2). Så vidt jeg har forstått er ikke dette noe NFF jobber
med per nå, noe som kanskje tilsier at det hverken er ressurser til dette
arbeidet i NFF eller at det har kommet noen signaler fra myndighetshold om et
behov for en utredning. Vi bør likevel holde debatten levende og jobbe for at
dette utredes gjennom å fremme gode argumenter for både å beholde
grunnutdanningen som en treårig bachelor pluss turnus slik den ble etablert i
1987, eller jobbe for en femårig grunnutdanning. Argumentene er mange i begge
retninger, og det er heller ingen enighet i fagmiljøene (3), men mitt
anliggende er å synliggjøre noen argumenter for en utvidelse av
grunnutdanningen til fem år.
Lang historie
Fysioterapiutdanningen i
Norge har en lang historie fra den første private skolen ble etablert på
slutten av 1800-tallet med ett ettårig kurs, til dagens utdanningsmodell for offentlig
autorisasjon bygget rundt en tre-årig bachelorgrad på universitets-/høgskolenivå
pluss turnus (4), nå regulert gjennom Forskrift om Nasjonal retningslinje for
fysioterapiutdanning (5). I løpet av alle disse årene har innholdet i
utdanningene endret seg i tråd med kunnskapstilfanget og med de oppgaver
fysioterapeuter er satt til å løse, og utdanningslengden økte gradvis helt frem
til 1987. At utdanningslengden ikke er endret fra 1987, til tross for endrete
krav til både innholdet i utdanningen og til utøvelsen av fysioterapi med blant
annet krav om kunnskapsbaserte tjenester, kontinuerlig fagutvikling og direkte
tilgang til fysioterapeut, er vanskelig å forstå. Flere i utdanningsmiljøene i
Norge har lenge gitt uttrykk for at presset på utdanningen er stort og at det
streves med å holde tritt med faglig utvikling, forskning, endringer i
organisering av tjenesten, teknologisk og medisinsk utvikling, demografiske
endringer og endringer i sykdomsutvikling, med stor fare for en overflatisk
tilnærming til mange tema og lite dybdelæring. I tillegg til dette, har fysioterapeuter de siste årene, gjennom direkte tilgang til fysioterapeut, fått et
selvstendig ansvar for hele behandlingsforløpet.
Ansvaret og tilliten skal
forvaltes på en god måte
Ansvaret og tilliten som er
gitt fysioterapeuter i den offentlige helsetjenesten med oppgaver innen
forebygging/helsefremming, behandling og rehabilitering/habilitering i alle
livsfaser, for personer med ulikt funksjonsnivå og med ulike sykdomstilstander,
er stort. Utdanningen skal også kvalifisere til å jobbe med disse oppgavene innen både spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten, i og utenfor
institusjon, som fast ansatt eller som avtalefysioterapeut. Dette ansvaret og denne tilliten skal forvaltes på en trygg måte som ivaretar tjenestenes krav til
kvalitet, og pasientenes og brukerens sikkerhet. Grunnutdanningen bør sikre
kompetanse hos nyutdannede som ivaretar denne tilliten og dette ansvaret. Selv
om man i dag vektlegger livslang læring og mange muligheter for etter- og
videreutdanning for fysioterapeuter samt en forbundsintern
spesialistgodkjenning, bør man i en diskusjon om en utvidelse av grunnutdanningen lytte til de nyutdannedes stemme og deres tanker om egne kvalifikasjoner opp
mot hva som forventes av dem i praksis. Selvfølgelig er det slik at alle
nyutdannede føler seg usikre i møtet med den hverdag som møter dem og ingen
utdanning kan fullt og helt forberede dem på det, men når nyutdannede føler at
kunnskapen de har tilegnet seg er for generell eller har flere hull, slik det
beskrives av Hagerud og Bakkeli i et intervju med Fysioterapeuten i 2022, er
det grunn til bekymring (6). Det at mange fysioterapeuter velger å
videreutdanne seg kan muligens også ses på som et symptom på en for generell
grunnutdanning som ikke i tilstrekkelig grad svarer ut kravene og behovene i
praksis. Men et bredt etter- og videreutdanningstilbud kan ikke kompensere for
beskrivelsen gitt over da det er grunnlaget for autorisasjon som må diskuteres.
Som en start på det kan vi se nærmere på hvordan kompetansebehovet beskrives i
de Nasjonale retningslinjene for fysioterapeututdanningen og se dette opp mot
nivåene på læringsutbyttebeskrivelsene i Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk (5) og
lengden på utdanningen.
Nasjonale retningslinjer
Formålet med fysioterapeututdanningen slik
det er beskrevet i nasjonale retningslinjer er blant annet å utdanne
kandidater med særskilt kompetanse i å undersøke kropp, bevegelse og
funksjon, stille kliniske diagnoser, vurdere indikasjon for tiltak og
gjennomføre og evaluere disse. Videre skal kandidaten ha bred kompetanse
i å gjenopprette, vedlikeholde og utvikle bevegelsesutfoldelse og funksjon, for
å fremme mestring, livskvalitet og deltakelse. Kandidaten skal også ha
kompetanse til å ivareta mennesker fra ulike grupper i samfunnet, i alle
livsfaser, med ulike funksjonsnivå og sykdomstilstander. Utdanningen skal
sikre at kandidaten ivaretar menneskers individuelle behov og rett til
medvirkning. I tillegg til individrettet arbeid skal fysioterapeuter bidra
på gruppe- og systemnivå for å fremme folkehelsen og samfunnets bærekraft.
Kandidaten skal bidra med kompetanse i tverrfaglige og målrettede
samarbeidsprosesser innenfor helse- og omsorgssektoren og i andre sektorer.
Utdanningen skal videre bidra til at kandidaten har en tydelig
profesjonsidentitet, og kan delta i utviklingen av fysioterapi som
kunnskapsfelt, for å møte samfunnets eksisterende og fremtidige behov, og
fysioterapeuter skal kunne arbeide selvstendig, innhente bistand og
henvise pasienter videre ved behov. Stikkord verdt å merke seg her er særskilt
kompetanse, kliniske diagnoser, bred kompetanse, alle livsfaser, ulike
funksjonsnivå og sykdomstilstander og selvstendig arbeid. Er det virkelig
realistisk å oppnå dette gjennom tre år pluss turnus? Til sammenlikning tar det
seks år å utdanne seg til psykolog. Ser man på formålet med psykologutdanningen
slik det er beskrevet i deres nasjonale retningslinje (7), så skiller ikke den
seg vesentlig fra fysioterapiutdanningen, bortsett fra at fokuset hos
psykologene er på det psykologiske, mens det i fysioterapi er på det kroppslige
og det fysiske. Hvorvidt det er mindre komplisert å forstå, utrede og behandle
kroppslige plager og sykdommer enn psykiske plager, må i så fall andre
begrunne. Og som kjent henger fysisk og psykisk helse tett sammen, ikke minst
innen muskelskjeletthelse.
Behov for utredning
Gjennom
Bologna-prosessen er det en enighet om å dele høyere utdanning opp i tre
såkalte sykluser, bachelorgrad, mastergrad og doktorgrad, noe Norge med enkelte unntak har forpliktet seg til å følge (9). Norsk
fysioterapeututdanning tilsvarer en bachelorgrad på tre år, pluss turnus. I henhold til
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk er det nivåene på læringsutbyttene, studiepoengene
og tiden det tar å oppnå dem som skiller bachelor, master og PhD-gradene, og de
ulike nivåene representerer en progresjon med en økende grad av kompleksitet.
Nivåene i læringsutbyttene kommer til utrykk blant annet ved hjelp av bruk av
ulike verb eller adjektiver. Eksempelvis bruker man på bachelornivå begreper
som å «ha kunnskap om» eller «kjenne til» et tema, og man skal kunne «anvende»
eller «reflektere» over kunnskap, mens man på masternivå bruker begreper som å
«ha bred, inngående eller avansert kunnskap» og man skal kunne «analysere og
forholde seg kritisk til et tema».
Unntakene fra gradsstsrukturen vist
over er blant annet profesjonsutdanninger innen medisin, jus, psykologi,
odontologi og veterinærmedisin, som alle har helhetlige integrerte løp som
fører frem til en mastergrad eller en gradsbetegnelse fra det tidligere gradssystemet
(9). Med bakgrunn i krav fra politisk
hold eller ønske fra institusjonene, har enkelt andre utdanninger de senere
årene også blitt endret fra 3-4 årige bachelorgrader til femårig integrerte
mastere. Dette gjelder blant annet grunnskolelærerutdanningen og barnevern.
Muligheten for dette er i tråd med mastergradsforskriften (10). For
grunnutdanningen innen fysioterapi, er det så langt ingen krav eller ønsker fra
politiske myndigheter om å forlenge utdanningstiden og å gjøre grunnutdanningen
om til en integrert master på fem år.
Vår oppgave å synliggjøre
Tvert imot er jeg redd vi går i
retning av et kortere kvalifiseringsløp gjennom, slik jeg vurderer det, faren
for at turnustjenesten kan falle bort. Det bør derfor være vår oppgave å
synliggjøre overfor politikere at det er lite samsvar mellom det ansvaret
fysioterapeuter har i et offentlig helsevesen, hva som beskrives som formålet
med utdanningen i Nasjonale retningslinjer og hva som er mulig å oppnå gjennom
nivåene på læringsutbytter i en bachelorgrad. Særskilt og bred kompetanse innen
undersøkelse av kropp, bevegelse og funksjon, stille kliniske diagnoser,
vurdere indikasjon for ulike tiltak og evaluere effekten av disse på et
selvstendig grunnlag for ulike grupper i et livsløpsperspektiv, samt å bidra
til utviklingen av fysioterapi som kunnskapsfelt er kanske ikke mulig gjennom
en grad på tre år med læringsutbytter som ikke setter krav til bred, inngående
eller avansert kompetanse, eller til å kunne analysere og forholde seg kritisk
til et tema.
Jeg oppfordrer med dette NFF,
gjerne i samarbeid med utdanningsinstitusjonene, til å utrede femårig grunnutdanning
for fysioterapeuter. En grundig utredning med forslag til utdanningsmodeller,
vil gi oss et bedre grunnlag for videre diskusjon også med politiske
myndigheter og fagdepartementer.
Det handler om rollen fysioterapeuter
har og vil ha i helsetjenesten fremover.