Høgskulen på Vestlandet (HVL), Campus BergenFoto: Mauricio Pavez
– Kjønnsperspektivet er gjennomgående
Høgskulen på Vestlandet (HVL) har omorganisert undervisningen i kvinnehelse. Målet er å sikre at studentene i større grad får med seg praksisnær og tverrfaglig kompetanse ut i arbeidslivet.
– Kjønnsperspektivet
er gjennomgående i alt det tilrettelagte pedagogiske tilbudet vi gir. Særlig legger
vi vekt på at studentene utvikler evnen til klinisk resonnering, sier førsteamanuensis ved
fysioterapiutdanningen HVL, Tove Ask.
I
stedet for egne bolker med undervisning i kvinnehelse, er det nå lagt opp til
at kjønnsperspektivet er en del av alle emner ved bachelorprogrammet i
fysioterapi.
Kvinnehelse
undervises fortsatt i emner som svangerskap, barsel og bekkenleddsplager, men
er i tillegg også innlemmet i tverrgående temaer, som rehabilitering,
samfunnshelse og etikk.
Skal
gi bredere forståelse
– Vi jobber for å styrke
koblingen mellom ulike fagområder og kvinnehelse. Dette sikrer at perspektivet
gjentas og brukes som en del av den kliniske resonneringen, samtidig som det
gir studentene en bredere forståelse av kvinnehelse på individ- og samfunnsnivå,
sier Ask.
Regionale fysioterapeuter fra
privat praksis og spesialisthelsetjenesten, deltar i både teori- og
ferdighetsundervisningen sammen med interne lærere. Studentene får også
undervisning av jordmor ved HVL.
– Vi har i tillegg
regelmessig kontakt med NFFs faggruppe for kvinnehelse, og samarbeider med
andre fagmiljøer for å sikre at undervisningen er i tråd med ny forskning og
praksis for å dekke samfunnets behov for fremtidige fysioterapeuter, sier Ask.
Unik satsing på kvinnehelse
Styremedlem i NFFs faggruppe
for kvinnehelse, Nina Theodorsen, er en av tre eksterne forelesere som
underviser i kvinnehelse ved HVL.
Ifølge Theodorsen har HVLs satsing på
kvinnehelse vært unik i Norge gjennom mange år.
– NFFs faggruppe for kvinnehelse jobber for
at kjønnsperspektivet skal inn i all undervisning ved alle
fysioterapiutdanningene. HVL er uten tvil best i klassen på dette området. Som
eksterne forelesere er det viktig at vi legger opp undervisningen slik at
studentene skårer den høyt på nytteverdi. Da blir det enklere å argumenter for
å opprettholde tilbudet også i fremtiden, sier hun.
Et resultat av budsjettkutt
Maren Beate Schiøll-Johansen (23) og Ida Sofie Hovden
Haddeland (23) er begge tredjeårsstudenter på bachelorutdanningen i fysioterapi
ved HVL. De er ikke uten videre enige i at undervisningen har blitt bedre etter
omorganiseringen.
På spørsmål om forandringen fra egne bolker med undervisning
i kvinnehelse til at kjønnsperspektivet er en del av alle emner, skriver de
følgende i en e-post:
Mye av litteraturen og forskningen vi støtter oss på og anvender i løpet av studietiden baserer seg på forskning gjort på menn.
– En slik integrering kan fungere dersom det gjøres på en
hensiktsmessig og utfyllende måte, men det har dessverre ikke vært tilfellet
her. Omorganiseringen av undervisningen er et resultat av økonomiske kutt i
utdanningens budsjett, noe som går direkte utover undervisningen vår, skriver Schiøll-Johansen
og Haddeland.
De skriver at det i starten av studiet verken var satt opp
en egen bolk i kvinnehelse eller i psykisk helse. I følge Schiøll-Johansen og
Haddeland skapte dette stor frustrasjon blant studentene på kullet.
Blir ikke tydeliggjort
Ida Haddeland har tidligere hospitert hos
kvinnefysioterapeut Nina Theodorsen. Haddeland føler på uro og frustrasjon over
at medstudentene ikke vil få den samme grundige undervisning i et så sammensatt
og aktuelt tema.
– Under hospiteringen hos Theodorsen lærte jeg utrolig mye
om hva man burde ta opp i anamnese og undersøkelse i forhold til kvinnehelse. Det
var veldig lærerikt, skriver Haddeland.
– I hvilken grad synes dere kjønnsperspektivet kommer
tydelig nok frem i dagens undervisning?
– Kjønnsperspektivet blir verken vektlagt eller tydeliggjort
nok gjennom annen undervisning. Mye av litteraturen og forskningen vi støtter
oss på og anvender i løpet av studietiden baserer seg på forskning gjort på
menn. Etter bolken om svangerskap, barsel og bekkenleddsplager gikk det opp et
lys for samtlige studenter: Dette er et felt vi rett og slett mangler kunnskap
og innsikt i, skriver Schiøll-Johansen og Haddeland.
Én uke er for lite
De forteller om stort engasjement blant studentene den uken
da svangerskap, barsel og bekkenleddsplager sto på programmet.
– I løpet av ukes-bolken med kvinnehelse lærte vi vanvittig
mye av de eksterne foreleserne. Vi fikk arbeide med relevante kasuistikker som
omhandlet kvinner med kompleks problematikk, og diskuterte hvordan man skal
møte disse pasientene på best mulig måte ute i praksis, forteller de.
Schiøll-Johansen og Haddeland mener undervisningen om
kvinnehelse er verdifull og helt nødvendig.
– Den gjør oss bedre rustet til å møte en pasientgruppe som
på mange måter kan være mer kompleks enn den «gjengse» muskel- og
skjelettpasienten. En uke med kvinnehelseundervisning er i våre øyne for lite.
Det er mye vi gjerne skulle lært mer om, blant annet hadde det vært nyttig å få
en grundigere innføring i anamnese for disse pasientene, avslutter de.