Fra venstre tannlege Håvard Mandt, fysioterapeut Christian Fredriksen og ortoped Henrik Moen. Foto: Privat.
Fra venstre tannlege Håvard Mandt, fysioterapeut Christian Fredriksen og ortoped Henrik Moen. Foto: Privat.

Flere bransjestandarder under samme tak

Ved Badet Helsesenter rett utenfor Hønefoss, skal fysioterapeutene tilpasse sin bransjestandard med bransjestandarden til annet helsepersonell. Slik får de det til.

Publisert Sist oppdatert

-  Vi er en tverrfaglig helseklinikk med tannlege, ortoped, fotterapeut og tre fysioterapeuter. Vi deler lokaler og har også tilknytning til Ringeriksbadet og Actic Treningssenter. Vi har alle ulike bransjestandarder som nå må følges, sier fysioterapeut Ferry Wagenvoort.

Ringeriksbadet og treningssenteret åpner ikke foreløpig. Helsepersonalet er derimot tilbake i jobb. For å imøtekomme alle de ulike bransjestandardene, har senteret utarbeidet en egen som skal gjelde i tillegg til myndighetenes standarder.

Planen er utarbeidet i samråd med fastleger, spesialisthelsetjeneste og tannleger.

- Vi har oppgradert vår egen HMS-plan, slik at vi dekker flere mulige utfordringer som kan oppstå. Det betyr at vi legger listen høyere enn bransjestandarden krever. Det er nødvendig når vi jobber tverrfaglig, sier Wagenvoort.

De har laget en egen plan for hvem som skal jobbe når hvor. Det innebærer blant annet at ingen av dem jobber i nærheten av hverandre. Det for best mulig å hindre smitte.

Da blir de også mindre sårbare, og slipper forhåpentligvis å stenge klinikken fordi en eller flere av behandlerne eller pasientene blir smittet.

- Vi har oppgradert rutiner for vask av lokaler, utstyr og klær. Vi har også kjøpt inn nødvendig utstyr til klinikken, slik at vi enkelt kan holde det ryddig og rent over tid, sier Wagenvoort.

Flere tiltak

De kontakter alle pasienter på forhånd, og pasientene må fylle ut smitteskjema. Skjemaet journalføres og underskrives, samt arkiveres digitalt.

De setter av minimum 60 minutter til alle konsultasjoner, for å få god tid mellom hver pasient til blant annet rengjøring. 

Venter på parkeringsplassen

Pasientene får heller ikke komme på venterommet, men må vente på time ute på parkeringsplassen. Hver enkelt behandler henter selv sine pasienter når timen starter.

- Pasient går rett inn på behandlingsrommet uten å ta i dørhåndtak eller andre kontaktflater. Før behandling, informerer vi om smittetiltak og spør om det har oppstått endringer i deres situasjon siden de fylte ut skjemaet, sier Wagenvoort.

Under behandling benytter de smitteforebyggende tiltak som er pålagt i forhold til hver enkelt standard. Når behandlingen er slutt, følges pasienten ut av klikken av hver enkelt behandler.

-Vi har stor tro på at disse tiltakene gjør at vi har så få kontaktpunkter mellom behandlerne, at vi unngår smitte. Heldigvis har vi moderne lokaler hvor vi enkelt kan organisere virksomheten på en fornuftig måte, sier Wagenvoort.

De informerer også kommunelegene i Ringerike, Hole og Jevnaker – hvor de får pasienter fra – om de nye rutinene. Også samarbeidspartnere i førstelinje og spesialisthelsetjenesten får informasjonen.

Tilbyr også videokonsultasjoner

I tillegg tilbyr de alternative behandlingsformer som videokonsultasjon for pasienter som er i risikogruppen. Enkelte pasienter vil også oppleve at timen blir utsatt.

- For oss er det viktig at pasienter – og de som henviser pasienter til oss – føler seg trygge på at vi gjør det vi kan for å hindre smitte av covid-19 på en profesjonell måte. Samtidig ønsker vi å ha rutiner, hvis smitte oppstår blant annet slik at vi kan spore smitten. Modellen vil gi oss lavere omsetning og økte utgifter, men er nødvendig for å ha forsvarlig drift, sier Wagenvoort.