Foto: Privat
Foto: Privat

Her – i sin egen garasje - behandler Telje pasienter

På en provisorisk benk i sin egen garasje på Nordstrand, behandler Trym Telje toppidrettsutøvere og andre pasienter som ikke kan vente til koronakrisen er over. Les hvordan hverdagen til manuellterapeuten og idrettsspesialisten er endret.

Publisert

53-åringen skulle egentlig på ferie, den uken koronapandemien slo til for alvor i Norge, og førte til at alle klinikker og institusjoner måtte stenge over natten, natt til 16. mars.

Normalt har Telje 15-20 pasienter hver dag, og ferieuken gikk dermed med til å avbestille og omorganisere alle som skulle ha behandling når ferien var over.

- Hovedfokuset den første uken, var å legge en plan for hvordan pasientene skulle klare seg uten hands-on behandling hos meg. Jeg justerte egentreningsprogram, lagde nye program og ringte eller mailet alle mine pasienter. Du kan kanskje si at mange av oss fysioterapeuter har deler av skylden for at flere jogger i Oslo nå, sier Telje.

Benytter videokonsultasjoner

Da takster for videokonsultasjoner ble klart, tok han ringerunden på nytt og forhørte seg om hvem som ønsket den type konsultasjoner.  Overraskende mange sa ja, og nå benytter Telje muligheten til å gjennomgå øvelser, sørge for at pasienter har progresjon og korrigere når øvelser ikke blir gjort riktig.

- Video er et bedre verktøy enn jeg trodde. Det kan blant annet brukes for å kvalitetssikre at pasienten gjør øvelsene riktig. I tillegg kan jeg følge dem fra uke til uke og vurdere om de trenger nye utfordringer, sier Telje.

Han bruker ofte slynge i forbindelse med behandlinger, og kan – via video – enkelt vise øvelser. Han bruker også video for å stille en foreløpig diagnose, slik at pasienten kommer i gang med trening og øvelser, og eventuelt henvises til radiologi eller annen utredning.

- Mine pasienter er fornøyd med at jeg tilbyr videokonsultasjoner. Men det er utvilsomt lettest ovenfor de pasientene jeg kjente fra før. Jeg har startet noen nye pasienter via video, men det er mer utfordrende, sier Telje.

Behandler i garasjen

Alle verktøyene til tross; flere av Teljes pasienter har behov for tettere oppfølging, blant annet for å sikre at de ikke får nedsatt funksjonstap. 

Derfor har han bygget et eget treningsrom i lfotet, samt rigget en bærbar benk i garasjen hvor han behandler pasienter. Treningsrommet benyttes til videoinstruksjon også av hans to døtre, som er alpinister.

- På benken i garasjen behandler jeg noen prioriterte pasienter som står i fare for å få nedsatt varig funksjonstap, hvis de ikke får korrekt behandling nå, sier Telje.

Han har varme og god gjennomlufting i garasjen. I tillegg bruker han hansker og munnbind, og unngår all nærkontakt, når han er i behandling.

Behandler pasienter ute

Telje tar også med pasientene ut, og benytter Tufteparker, gressletter og utearealene ved Olympiatoppen for å trene med pasientene ute. Før alle utekonsultasjoner, forsikrer han seg om at pasienten er frisk. Selv bruker han hansker og holder nødvendig avstand under behandlingen.

- Jeg bruker mye lenger tid på hver pasient nå enn før korona. Det går fort to timer. Normalt bruker jeg 30 minutter per pasient, sier Telje.

Han jobber tilsammen cirka 30 prosent med behandling. I tillegg holder han kontakten med alle pasientene per telefon eller mail. Som vanlig skriver han journaler og epikriser, og dokumenterer all behandling – også den som skjer i garasjen.

- Det går bedre enn fryktet. Likevel er det et stort savn ikke å kunne behandle pasientene mer direkte. Det er mange detaljer jeg ikke får sjekket. Jeg gleder meg til å kunne åpne klinikken igjen, selv om jeg forstår godt at vi måtte stenge, sier Telje.