Christian Abeleng Meyer, MSc psykisk helsearbeid, fysioterapeut, spesialist i
psykomotorisk fysioterapi. meyer_christian@hotmail.com
Berit Arnsveen Bronken, PhD. Førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, Seksjon for psykisk helse og rehabilitering.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 28.august 2024. Norsk senter for forskningsdata (NSD) godkjente studien før oppstart (referansenummer 951367). Ingen interessekonflikter oppgitt.
PDF
Sammendrag
Formål: Å undersøke hvordan ledere opplever oppfølging av sykemeldte ansatte.
Metode: Individuelle kvalitative
intervju med fem ledere med personalansvar. Data ble analysert ved hjelp av
systematisk tekstkondensering.
Funn: Det ble identifisert fire hovedtema i analysen: 1) Som
leder må du bry deg om dine ansatte og være tilgjengelig, 2) Hvor syk er du - egentlig?, 3) Usikkerhet i møte med psykiske lidelser og 4)
Ledere har også et oppfølgingsbehov. Lederne vektla
tilgjengelighet og en god relasjon og dialog med sine ansatte. Oppfølgingen var
uproblematisk når bakgrunnen for sykefraværet var tydelig formidlet og
forståelig. Lederne var mer usikre i møte med psykiske lidelser og når
kommunikasjonen var redusert. Manglende åpenhet var krevende og kunne svekke
troverdigheten av sykemeldingen. Lederne uttrykte behov for støtte fra egen leder
da lederrollen til tider kunne være ensom.
Konklusjon: Lederne var opptatt
av gjensidig tillitt og gode relasjoner med sine ansatte og jobbet kontinuerlig
med dette. Usikkerhet i
sykefraværsoppfølgingen kom tydeligst frem i møte med ansatte med psykiske
problemer og der sykemeldingsgrunnen var kompleks og dialogen mangelfull. De
kunne til tider kjenne på ensomhet i sin lederrolle og uttrykte behov for
støtte fra egen leder.
Nøkkelord: Leder, sykefravær, opplevelse, erfaring og oppfølging.
Abstract
Leaders’ experiences with follow-up of employees on sick leave –
an interview study
Purpose:
To investigate how leaders experience follow-up of employees on sick
leave. Method: Five
individual qualitative in-depth interviews with managers with personnel
responsibility were conducted and analysed with systematic text condensation.
Findings:
The analytical process identified four main themes: 1) As a leader you
have to care for your employees and be available, 2) How sick are you – really?, 3) Facing psychological problems creates uncertainty, and 4) Leaders are also in need of support. The leaders
emphasized the values of availability and a good relationship and dialogue in
their leadership. The follow-up was unproblematic when the sick leave was reasonable
and openly communicated. The leaders reported greater uncertainty in cases of
mental disorders, including scarce and diffuse communication. Lack of
transparency was demanding and could weaken trust and credibility of the sick leave.
The leaders expressed a need for support from their own leaders, as the leader
role could be lonely at times.
Conclusion: The leaders emphasized
the values of mutual trust and a good relationship with their employees. Uncertainty
in the follow-up of employees during sick leaves was most evident in cases with
mental health problems and when the reason for the sick leave was complex and under
communicated. At times, the leaders could feel lonely in their role and
expressed a need for support from their own leaders.
Keywords: Leader, sick leave, experiences and follow up.
Kort sagt
- Åpen dialog og involvering av leder har
stor betydning ved oppfølging av sykemeldte.
- Lederes kompetanse i kommunikasjon ved
psykisk sykdom bør styrkes.
- Ledere har også behov for lederstøtte i
komplekse forløp.
Innledning
Å være i arbeid er ansett som helsefremmende
og har viktige sosiale, økonomiske og psykologiske funksjoner (1).
Arbeidsplassen kan være grunnlag for mestring, sosiale relasjoner, tilhørighet
og sosial støtte. Samtidig er arbeid og krevende arbeidsmiljø årsak til
helseproblemer. Sykefravær og kostnadene forbundet med et ikke-optimalt
arbeidsmiljø er høye, dette gjelder både for samfunnet generelt og for den
enkelte arbeidstaker spesielt (2).
Kunnskapsoppsummeringer viser at psykososiale faktorer i
arbeidsmiljøet, som eksempelvis konfliktfylte relasjoner og krevende
situasjoner på arbeidsplassen, kan gi økt risiko for psykiske plager (3). Det
er også vist at en fjerdedel av plagene blant norske yrkesaktive kunne vært unngått
dersom kjente risikofaktorer i arbeidsmiljøet hadde vært eliminert, slik som
høye krav i kombinasjon med lav jobbkontroll, ubalanse mellom innsats og
belønning, mobbing, emosjonelle krav, jobb-usikkerhet, lav sosial støtte og
konflikter (4).
Krevende fysisk arbeid (5) og lav lederstøtte
(6) øker også sykefraværet. Indregard et al. (7) undersøkte hvordan emosjonell
ubalanse og støtte fra leder påvirket sykefravær blant 7758 ansatte som jobbet
med kunder og klienter. Forfatterne fant at ansatte som opplevde interesse for
deres helse og velvære hadde færre sykmeldinger som følge av emosjonelle
problemer enn de arbeidstakerne som ikke opplevde støtte fra leder. De som
rapporterte sosial støtte og rettferdighet, hadde også lavere risiko for
psykiske lidelser (8). Ansatte med lav lederstøtte hadde 50% høyere risiko for
høyt sykefravær, enn de som hadde en støttende leder (6). Leder representerer
arbeidsgiver og har et særlig ansvar for oppfølging av sykemeldte. Denne
oppfølgingen er lovpålagt i arbeidsmiljøloven, der arbeidstaker har både
medvirkningsrett og medvirkningsplikt (9).
I oppfølging av sykemeldte er ofte flere
yrkesgrupper involvert, som fastlege, arbeidsgiver, psykolog, NAV og
fysioterapeut. Ifølge Helsedirektoratet er fysioterapeuter en svært viktig
faggruppe i primærhelsetjenesten for rehabilitering og habilitering (10).
Fysioterapeuter arbeider ut fra en bio-psykososial forståelse av helse og har
en sentral rolle med tanke på retur til arbeid (11). Kunnskap om lederes
forståelse og erfaring med oppfølging ved sykefravær vil bidra til å styrke
forståelsesgrunnlaget for å iverksette treffsikre tiltak i møte med personer
som er sykmeldte (12). En dansk
randomisert kontrollert multisenterstudie ved 16 arbeidssentre undersøkte om
sykemeldte som deltok i flere aktivitetskrav hadde økt grad av retur til arbeid
sammenlignet med sykemeldte som ikke var proaktive. Forfatterne fant at økt
helsehjelp ikke var nyttig for retur til arbeid, uten å involvere
arbeidsgiver/leder. Rask gradert retur til arbeid i kombinasjon med fortløpende
samarbeid mellom den sykemeldte, arbeidsgiver/leder og behandlingsteamet økte
sannsynligheten for retur til arbeid. Studien inkluderte 5652 sykemeldte
arbeidstakere (13).
I en større systematisk meta-analyse (14) presenteres det flere
risikofaktorer for utvikling av psykisk uhelse (angst/depresjon) på
arbeidsplassen, noe som igjen påvirker sykefraværet. Litteraturgjennomgangen
viser at det er mye forskning på arbeidstakerperspektivet ved sykefravær, men
det er begrenset kvalitativ forsking på lederes erfaringer og perspektiv på
oppfølging ved sykefravær (15).
Hensikten med denne studien
var derfor å få en dypere innsikt i hvordan ledere erfarer å følge opp ansatte
som er sykemeldte. Dette vil
være viktig kunnskap for fysioterapeuter og andre helseprofesjoner som arbeider
med å forstå tilfriskningsprosesser og vurderinger med tanke på tilbakeføring
av sykemeldte til arbeid.
Dette gav
utgangspunkt for følgende problemstilling:
Hvordan opplever ledere oppfølgingen av
sykmeldte ansatte?
Teoretisk
ramme
Det finnes en rekke teorier og perspektiver
på ledelse, lederskap og lederrollen (16,17). Bendixen et al. (16) framhever
betydningen av et relasjonelt perspektiv på ledelse. Bendixen definerer
lederrollen slik: “Lederrollen er dynamisk og skapes og utvikles i samspill med
andre mennesker internt og eksternt i arbeidet med å løse organisasjonens
hovedoppgave” (16, s. 42). I denne definisjonen vektlegges betydningen av det
dynamiske samspillet mellom leder og samarbeidspartnerne for å nå
organisasjonens mål. Relasjonsperspektivet kan forenkles til hvordan forstå og
håndtere de følelser som oppstår i møte mellom mennesker gjennom tre
perspektiver: Rasjonelt tema, følelser relatert til tema og den følelsesmessige
relasjon mellom personene som møtes (16).
Høst vektlegger på sin side et mer
oppgaveorienterte perspektiv på ledelse (17). Lederfokuset ligger her primært
på selve oppgaveutførselen og hvordan personalet og ressurser benyttes
effektivt for å øke kvalitet og produksjon i bedriften. Leder jobber for å
avklare roller til ansatte, organisere, planlegge og kontrollere
arbeidsprosessene. Høst (17) fremhever at for denne type ledelse er etablering
av gode relasjoner med ansatte underordnet oppgavens mål. Disse perspektivene på ledelse utelukker ikke
hverandre, men anerkjenner snarere forskjellene mellom dem.
Metode
Rekruttering og
metodebeskrivelse
Forfatterne har benyttet en kvalitativ
tilnærming for å få tilgang til informantenes erfaringer og refleksjoner.
Inklusjonskriteriene var menn og kvinner med minimum ett års erfaring som
ledere med personalansvar. Utvalget var et strategisk tilgjengelighetsutvalg
der rekruttering skjedde ved hjelp av snøballmetoden (18). To kontaktpersoner
innenfor offentlige og private virksomheter formidlet informasjon og invitasjon
til å delta i studien til relevante informanter i sine nettverk. De som ønsket
å delta tok enten direkte kontakt med førsteforfatter eller kontaktpersonene
som videreformidlet kontaktinformasjon.
Fire kvinner og en mann både fra privat (n=2)
og offentlig sektor (n=3) samtykket til å delta. Lederne var i alderen 48-54 år
og hadde vært mellomledere i 4-15 år i organisasjoner med 45 til 8000 ansatte.
Data ble samlet inn ved hjelp av individuelle
semistrukturerte intervju i desember 2020. Ett intervju ble gjennomført på en
av ledernes arbeidsplass, mens de fire resterende ble gjennomført digitalt/via
Zoom på grunn av koronapandemien og informantenes travle hverdag. Det ble gjort
lydopptak av intervjuene via Nettskjema-diktafon app (19), utviklet for sikker
innhenting og lagring av forskningsdata. Intervjuene varte fra 30 – 50
minutter.
Forfatterne utviklet en tematisk intervjuguide i forkant av studien.
Intervjusamtalene var sentrert rundt følgende fire temaområder:
- Erfaringer med oppfølging av sykemeldte
ansatte.
- Erfaringer med dialog i
sykefraværsoppfølging.
- Erfaringer med sykefraværsoppfølging som har
fungert dårlig versus bra.
- Andre erfaringer som de ville dele som ikke
hadde kommet fram.
Førsteforfatter gjennomførte intervjuene og
det ble stilt utdypende oppfølgingsspørsmål underveis i intervjuene. Informantene
ble oppfordret til å gi konkrete eksempler for å få frem rike beskrivelser (18).
Intervjuene ble transkribert ordrett fra lydfilene i nettskjemaet og
anonymisert. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av
systematisk tekstkondensering av Malterud (18). Analyseprosessen omfattet følgende 4-trinn:
1) Helhetsinntrykk – fra villnis til temaer.
2) Meningsbærende enheter – fra temaer til koder.
3) Kondensering – fra kode til mening.
4) Sammenfatning – fra kondensering til
beskrivelser og begreper.
Gjennom
analyseprosessen identifiserte forfatterne fire tema som blir presentert i
funnkapittelet. I presentasjonen av funn anvendes begrepet «leder» for
«informant». Disse benevnes L1 – L5 for å tydeliggjøre variasjon i ledernes
stemmer.
Norsk senter for forskningsdata (NSD) godkjente
studien før oppstart (referansenummer 951367). Studien trengte ikke
forhåndsgodkjenning i regional komite for medisinsk og helsefaglig
forskningsetikk (REK) da den ikke faller innenfor Helseforskningsloven. Det ble
innhentet skriftlig informert samtykke fra alle informanter, som ble
informert om at deltagelse var frivillig og at de når som helst og uten ulemper
kunne trekke seg fra studien. Helsinkideklarasjonens etiske normer er ivaretatt.
Funn
I dette kapittelet presenterer vi studiens fire hovedtema: 1) Som leder
må du bry deg om dine ansatte og være tilgjengelig, 2) Hvor syk er du -
egentlig?, 3) Usikkerhet i møte med psykiske lidelser og 4) Ledere har også et
oppfølgingsbehov.
Som leder må du bry deg om dine ansatte og
være tilgjengelig
Lederne trakk frem betydningen av empati og
forståelse i sin tilnærming til de sykemeldte ansatte. De uttrykte at de
forsøkte å vise interesse for de ansatte gjennom småprat og tilstedeværelse.
Dette ga muligheter for å stille spørsmål om hvordan de ansatte hadde det slik
at de dermed lettere kunne sette seg inn i de ansattes perspektiv. Lederne
vektla betydningen av å kjenne sine ansatte og etablere tillit og gode
oppriktige relasjoner. De beskrev at
god dialog også bidro til et bedre psykososialt arbeidsmiljø.
Lederne var opptatt av å være synlige og tilgjengelige både fysisk og
digitalt slik at de ansatte skulle få svar på sine henvendelser.
Noen ledere trakk spesifikt fram at de hadde
fått gode tilbakemeldinger på at de var tilgjengelige og at de ansatte følte
seg hørt og tatt på alvor når leder responderte på deres ønske om kontakt.
“En synlig
leder er jo at du faktisk er lett tilgjengelig, det kan være på telefon eller
mail, men også at de (ansatte) ser deg. At du tar deg tid til å stikke innom-
hvordan er dagen deres i dag og viser litt sånn, jeg ser at i dag har det vært
mye eller jeg ser utfordringene.” (L-4)
Lederne beskrev at de var bevisste på hvor de
fysisk plasserte seg på arbeidsplassen, og at de var opptatt av å kunne ha
tilgang til å prate med de ansatte. Ved å være lett tilgjengelige fanget de
raskere opp situasjoner og problemstillinger som kunne håndteres tidlig, før en
eventuell eskalering av misnøye eller konflikt oppsto:
“Jeg har
jo bevisst ikke satt meg på kontoret, vi har egentlig et lederkontor her på
huset da, men jeg sitter ikke på det kontoret jeg sitter på teamrommet. For at
da får jeg fanga det opp og da er jeg til stede og jeg er tilgjengelig.” (L-2)
Lederne uttalte også at tilgjengeligheten
kunne være belastende og gå ut over andre viktige arbeidsoppgaver, noe som
skapte ambivalens:
“Vi sitter jo i åpent
landskap og jeg har satt meg i midten - men det er jo ikke lett å være så
tilgjengelig.” (L-3)
Hvor syk er du - egentlig?
Lederne var opptatt av å få informasjon om
bakgrunnen for sykemeldingen. Konkrete sykefraværsårsaker med en klar diagnose
som eksempelvis et brukket bein, sykehusinnleggelse eller svangerskap, ble
ansett som greit å håndtere og en «gyldig» grunn til sykefravær. Slikt
sykefravær var forutsigbart, og man kunne gjennomføre dialogmøter og følge
standardprosedyrer.
Arbeidsrelatert sykefravær ble derimot
beskrevet som mer komplisert. De uavklarte sykefraværsårsakene, som ofte var
sammensatte og av både psykisk og fysisk karakter, ble beskrevet som spesielt
krevende. Ansatte som ikke åpent ønsket å dele informasjon om grunnlaget for
sykemeldingen var vanskeligere å forholde seg til. I de tilfellene lederne ikke
fikk vite noe konkret om diagnose eller årsak til sykemeldingen, sa flere av
lederne at det lett kunne bli reist tvil om de egentlig var syke. Dersom
lederen i tillegg hadde lite kontakt med den ansatte kunne han/hun miste tillit
til både den ansatte og den fastlegen som sykemeldte:
“Opplever
noen ganger at legene sykemelder på feil grunnlag. Er dette egentlig en
sykemeldingsgrunn?” (L-4)
"Hvis man
har lite kontakt, så kan man liksom lure på: Er vedkommende virkelig så syk at
de (den sykemeldte) ikke kan levere noen ting, at de ikke kan gjøre noen ting
hjemmefra?” (L-4)
Ansatte som ikke ønsket noe særlig kontakt
med sin leder kunne bli fremstilt som “hjemmekjære.”
(L-2)
En av lederne påpekte at arbeidstaker også har et juridisk ansvar i
sykefraværsperioden:
“Man kan ikke bli
for snill og grei heller. Det er en medvirkningsplikt fra medarbeider også.” (L-5)
Enkelte påpekte at arbeidet med å oppnå en
god relasjon må være etablert i forkant av en sykemelding, da den ansatte ikke
er like mottagelig for relasjonsbygging i en sykemeldingsperiode:
“Ja, jeg har en god relasjon og det er ikke
noe du kan, det må jobbes med hele tiden.” (L-1)
Lederne uttrykte i
utgangspunktet en velvilje ovenfor de ansatte gjennom å vise interesse og
beholde kontakten gjennom hele perioden den sykmeldte var borte fra jobb. De
beskrev dialogen og hvordan de samarbeidet med de sykmeldte for å finne ut hva
den enkelte trengte av tilrettelegging for å komme tilbake i arbeid.
Usikkerhet i møte med psykiske lidelser
Dersom årsaken til sykemeldingen var psykiske
problemer, uttrykte lederne større usikkerhet. Flere beskrev at de var usikre
på hva de kunne si og hvordan de skulle følge opp i sykemeldingsperioden, slik
disse sitatene illustrerer:
"Det er
vanskelig for en leder å sette seg inn i og skjønne." (L-5)
"Det var
ganske tungt fordi vedkommende var litt psykisk sliten, jeg må si at den tok
på, den var litt sånn - hvordan skal jeg løse dette her?” (L-3)
Noen av lederne var redde for å si noe galt
og å påføre den sykmeldte dårlig samvittighet for å være borte fra jobb, noe
som resulterte i at de heller trakk seg litt unna og lot dem være i fred.
Andre påpekte at det var stort spenn blant
ledere i hvor mye erfaring de hadde med å snakke med personer med psykiske
plager. Imidlertid undret lederne seg mindre over de
sykmeldtes troverdighet og arbeidsmoral i disse situasjonene.
Ledere har også et oppfølgingsbehov
Å stå med lederansvar i oppfølgingen av
komplekse og langvarige sykefraværsprosesser kunne være tungt og belastende.
Noen av lederne beskrev at de kunne føle seg alene og ensomme i lederrollen. De
uttrykte både behov og forventninger om støtte fra egen leder eller «Human
Resource» (HR). Støtte ga dem som ledere
trygghet i de krevende situasjonene og beslutningene som de ellers stod alene
med ansvaret i. En leder refererte til en vanskelig sykemeldingsprosess med en
ansatt der forståelsen fra nærmeste leder var fraværende og der det til og med
kunne komme krav fra HR og nærmeste leder om å følge opp ansatte med sammensatt
sykefravær bedre, noe som ble erfart som ekstra tungt:
“Jeg ble mer skuffet, fordi du har noen forventninger selv - altså til
din egen leder.” (L-1)
På den andre siden viste enkelte ledere til
situasjoner der overordnede leder trådte støttende til og ledet vanskelige
møter og beslutningsprosesser i møte med personer med langvarig og krevende
sykefravær. Slik lederstøtte skapte trygghet,
og avlastning i situasjoner det var vanskelig å stå alene med ansvaret.
Diskusjon
I denne studien har vi undersøkt hvordan fem
mellomledere med personalansvar opplevde oppfølgingen av ansatte som var
sykmeldte. Hovedfunnene vil bli diskutert i lys av teoretisk perspektiv og
relevant forskning.
Alle lederne var opptatte av å ha en god
relasjon til sine ansatte, og at de ønsket å være en synlig og tilgjengelig
leder som bryr seg om sine medarbeidere. Lederne vektla i stor grad et
relasjonelt perspektiv i sitt lederskap og i oppfølgingen av de sykemeldte
ansatte. De hadde i liten grad fokus på hvordan sykmeldinger gikk utover
produksjon og effektivitet i organisasjonen, selv om enkelte uttrykte at
tilgjengelighet kunne gå på bekostning av andre viktige arbeidsoppgaver. Dette
er i tråd med Bendixen som fremhever at relasjonsorienterte ledere er mer
opptatt av å prioritere gode relasjoner (16) enn den oppgaveorienterte leder
som primært prioriteter ytelse og prestasjon (17). Flere studier har vist at
hvis det er høy kvalitet på relasjonen mellom leder og ansatt, så vil det kunne
gi mer tilfredse ansatte og lavere sykefravær (6-8, 13).
Lederne i denne studien var også opptatt av
tydelig og åpen dialog, der de helst ønsket å vite mest mulig om bakgrunnen for
sykefraværet som et viktig utgangspunkt for å følge opp den sykemeldte best
mulig. Dette kan også tolkes som et uttrykk for et kontrollbehov. Hvis årsaken
til fraværet var forståelig og kommunisert, så skapte det troverdighet og
tillitt til den sykemeldte, mens mangel på denne innsikten skapte tvil og økte
behovet for kontroll. Da Høst (17) beskriver at oppgaveorienterte ledere har
høyere behov for kontroll, så kan usikkerheten og ubehaget lederne uttrykte i
denne studien ved manglende kontakt og dialog med den sykemeldte, være et
uttrykk for tap av kontroll sammenlignet med relasjonsorienterte ledere, som er
mer opptatt av tillitt til ansatte. Bendixen (16) fremhever tre sentrale
perspektiver på hvordan en leder kan forstå og håndtere følelser som oppstår i mellommenneskelige
møter: Rasjonelt tema, følelser relatert til tema og den følelsesmessige
relasjon mellom personene som møtes (16). Sett i lys av våre funn var
oppfølgingen av den sykmeldte uproblematisk der grunnen til sykefraværet var
konkret og forståelig, og relasjonen og tilliten til den sykmeldte god. På den
andre siden oppsto det usikkerhet, tvil og mistenkeliggjøring der en eller
flere av disse perspektivene var uklare og fraværende. Bendixen et al.
fremhever at ledere som evner å romme ansattes følelser kan styrke
arbeidsrelasjon og tillitt til leder, noe som igjen kan fremme retur til arbeid
(16). Samtidig avdekket funnene at leders manglende innsikt i bakgrunn for
sykefravær også kunne gi grobunn for mistenkeliggjøring og redusert tillitt til
både fastlege, ansatte og sykemeldingsgrunn, noe som kan øke behovet for
kontroll.
I denne studien var jobbrelatert sykefravær
og oppfølging av personer med psykiske lidelser beskrevet som mest utfordrende.
Usikkerheten forsterket seg dersom det ikke var etablert en god relasjon mellom
leder og ansatt i forkant. Lederne i denne studien poengterte at det var et
gjensidig ansvar å forholde seg til både plikter og rettigheter nedfelt i
arbeidsmiljøloven (9) og at arbeidstaker også har medvirkningsplikt under
sykmeldingsperioden. Arbeidstaker har plikt til å melde fra til arbeidsgiver
dersom det er forhold på arbeidsplassen som kan gi grunnlag for sykdom (9). I den
to år forlengete intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv (2019-2024)
legges det opp til å styrke samarbeidet mellom ansatt, leder og myndigheter (20).
Den danske arbeidslivsundersøkelsen til Rehwald et al (13) tydeliggjør også
betydningen av at arbeidsgiver/leder er tydelig involvert for å redusere
sykefraværet.
Usikkerheten som kom til uttrykk ved
oppfølgingen av personer med psykiske lidelser, kunne resultere i at ledere
trakk seg tilbake og lot den syke være i fred i frykt for å si noe galt.
Manglende kunnskap og erfaring i slike tilfeller kan føre til en mismatch
mellom oppfølgingsbehov og oppfølgingstiltak. Barsnes et al (12) undersøkte
hvordan en gruppe sykmeldte og deres ledere opplevde sykefraværsarbeidet i en
IA-bedrift. Lederne uttrykte at det var en vanskelig balansegang mellom å ta
kontakt og ikke være for pågående. De ansatte på sin side beskrev en god leder
som en som tar kontakt og viser interesse for den sykmeldte, og som er villig
til å sette av tid til å drøfte muligheter og hindringer for å komme tilbake
til arbeidet. Det å bli sett av lederen, bli lyttet til og få bekreftelse på at
en betyr noe for bedriften, både som kollega og medmenneske, var
viktig. Samtidig ble det forventet at lederen skulle holde profesjonell
avstand og ikke tråkke over den enkeltes private grense. Andre
forskningsstudier har også vist at ledere har behov for mere kunnskap om både
psykiske lidelser, psykisk helse og hvordan drive gunstig oppfølging for å få
sykmeldte ansatte tilbake til arbeid (15). Lederutviklingsprogrammer som
styrker lederes kompetanse i kommunikasjon med personer som sliter psykisk,
fremstår som ekstra viktig i ei tid da psykiske lidelser står for 43 % av
økningen i sykefravær etter pandemien (21).
Lederne fremhevet betydningen av og behovet
for støtte og oppfølging fra egen leder. Belastningen ved å stå alene med
ansvaret for oppfølging av ansatte ved langvarige og sammensatte forløp var
ekstra tungt. Ledernes verdsetting av støtte fra egen leder er i tråd med
funnene i en masteroppgave, der mellomledere uttrykte ensomhet ved manglende
lederstøtte. De håndterte det ved å bygge egne støttenettverk (22).
Studien er en videreutvikling av førsteforfatters masteroppgave
i psykisk helsearbeid og er begrenset til erfaringer fra fem mellomledere med
personalansvar. Et større utvalg ville muligens fått fram andre oppfatninger og
perspektiver i ledererfaringene. Samtidig styrkes troverdigheten av studien ved
at tilsvarende funn rapporteres i andre større forskningsstudier. Forfatternes forforståelse
og bakgrunn som helsepersonell kan ha innvirket på tolkning og perspektiver i funnene,
selv om bevissthet, nøyaktighet, transparens og datanære beskrivelser er
vektlagt gjennom forskningsprosessen.
Konklusjon
Studiens
hensikt var å få dypere innsikt i hvordan ledere erfarer oppfølging av ansatte
som er sykemeldte. Lederne vektla relasjonelle verdier som tillit, åpen dialog
og samarbeid som grunnlaget for god oppfølging. Disse verdiene kunne bli satt
på prøve i møte med diffuse, langvarige og komplekse forløp som inkluderte
arbeidsrelaterte forhold, psykiske lidelser og krevende kommunikasjon. De
uttrykte behov for mer kompetanse i kommunikasjon med ansatte som sliter
psykisk. I krevende situasjoner hadde lederne selv behov for støtte og
avlastning i lederansvaret.
En varm takk
til informantene som velvillig delte sine erfaringer. Takk til Høgskolen i
Innlandet for tilrettelegging og veilederressurser.
Referanseliste:
1. Meld. St. 19 (2014-2015). Folkehelsemeldingen – Mestring og muligheter. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet;
2015. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-2014-2015/id2402807/
2. Bugge C, Pedersen K, Sæther EM. Hva koster et ikke-optimalt arbeidsmiljø? [Internett]. Oslo: Oslo Economics; 01. juni
2018; [hentet 02. april 2022]. Tilgengelig fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/b9ca420185c34c009558b8f41dddac32/erik-magnus-sather---oslo-economics.pdf
3. Noa.Stami [Internett] Oslo: Statens arbeidsmiljøinstitutt; [hentet
02.04.2022] Tilgjengelig fra: https://noa.stami.no/tema/helseutfallarbeidsskader/helseplager/psykiske-plager/
4. Johannessen HA, Tynes T, Sterud T. Effects of
Occupational Role Conflict and Emotional Demands on Subsequent Psychological Distress: A 3-year
Follow-Up Study of the General Working Population in Norway. J Occup Enviro Med. 2013;55(6):605–13. Tilgjengelig fra: https://doi.org/10.1097/JOM.0b013e3182917899
5. Mehlum IS. Hvor mye av sykefraværet er arbeidsrelatert? Tidsskr Nor
Laegeforen. 2011;131(2):122-5. Tilgjengelig fra: https://www.doi.org/10.4045/tidsskr.10.0665
6. Aagestad C, Johannessen HA, Tynes T, Gravseth HM,
Sterud T. Work-related Psychosocial Risk Factors for Long-Term Sick Leave: A
Prospective Study of the General Working Population in Norway. J Occup Enviro Med. 2014;56(8):787-93. https://doi.org/10.1097/JOM.0000000000000212
7. Indregard AMR, Ulleberg
P, Knardahl S, Nielsen MB. Emotional Dissonance and
Sickness Absence Among Employees Working with Customers and Clients: A
Moderated Mediation Model
via Exhaustion and Human Resource
Primacy. Front Psychol. 2018;9(436). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00436
8. Finne LB, Christensen JO, Knardahl S. Psychological and social work factors as predictors of mental distress: a
prospective study. Stami. 2014;9(7): e102514. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0102514
9. Arbeidsmiljøloven. 2005. Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern m.v. av 2005-06-17
nr 62. Tilgengelig fra: https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§§2-3 og 3-1
10. Mehus K. Habilitering, rehabilitering og bruk av avtalefysioterapeuter i primærhelsetjenesten [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; 05.2016;[hentet18.12.2021]. Tilgjengelig fra:
https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/habilitering-rehabilitering-og-bruk-av-avtalefysioterapeuter-i-primaerhelsetjenesten/Habilitering%20rehabilitering%20og%20bruk%20av%20avtalefysioterapeuter%20i%20prim%C3%A6rhelsetjenesten.pdf/_/attachment/inline/67121895-551d-4d0f-bb44-fd8daf81cf69:1599bca32c4e681cc90d16df8a30e871038c5e94/Habilitering%20rehabilitering%20og%20bruk%20av%20avtalefysioterapeuter%20i%20prim%C3%A6rhelsetjenesten.pdf
11. World Health
Organization. Rehabilitation in health systems. Geneva: World Health
Organization; 2017. Report No: 9789241549974. Tilgjengelig fra: https://www.who.int/publications/i/item/9789241549974
12. Barsnes
B, Magnussen, LH, Råheim M. Sykefraværsoppfølging erfart av sykmeldte og
ledere. Fysioterapeuten; 2011, nr. 6, s. 18-24. Tilgjengelig fra: https://www.fysioterapeuten.no/sykefravaersoppfolging-erfart-av-sykmeldte-og-ledere/124890
13. Rehwald K., Rosholm M., Rouland B.
Labour market effects of activating sick-listed workers. Labour Econ.
2018;(53):15-32. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2018.04.003
14. Harvey SB, Modini M, Joyce S,
Milligan-Saville JS, Tan L, Mykletun et al. Can work
make you mentally ill? A systematic meta-review of work-related risk factors
for common mental health problems. Occup Environ Med. 2017;74(4):301-310. https://doi.org/10.1136/oemed-2016-104015
15. Lau B., Høy Dye A., Aarseth S. Lederes erfaringer med
oppfølging av sykmeldte. Kjennetegn ved enkle versus utfordrende saker.
Tidsskr. Nor. Psykol. foren. 2018;56(7):586-597. Tilgengelig fra: https://psykologtidsskriftet.no/node/20636/pdf
16. Bendixen G. Dahl K. Knudsen JA.
Olsen, TL. Roald O. Ledelse - Å lede mennesker: dynamiske krefter i
organisasjoner. Oslo: Kommuneforlaget; 2011: 196 s.
17. Høst T. Ledelse – en helhetlig
modell. Oslo: Universitetsforlaget; 2009: 106 s.
18. Malterud K. Kvalitative forskingsmetoder for medisin og
helsefag. 4. utg. Oslo: Universitetsforlaget; 2017:
250 s.
19. Universitetet
i Oslo. [Internett]. Nettskjema-diktafon-appen. Oslo: Universitetet i Oslo; [hentet 18.5 2021] Tilgjengelig
fra: https://www.uio.no/tjenester/it/adm-app/nettskjema/hjelp/diktafon.html
20. NOU 2018. Intensjonsavtale om et mer inkluderende
arbeidsliv - Et arbeidsliv med plass for alle. Oslo, Regjeringen; 2018. Tilgjengelig fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/aid/dokumenter/2018/ia-avtalen-2019-2022.pdf
21. Tuv, N. (2024, 17. juni). Høyt sykefravær
etter pandemien skyldes psykiske lidelser og luftveissykdommer. Forskning.no. https://www.forskning.no/arbeidsliv-nav-partner/hoyt-sykefravaer-etter-pandemien-skyldes-psykiske-lidelser-og-luftveissykdommer/2378403
22. Gjerstad MM, Krane E, Valvik AT. Opplevelse av lederstøtte blant mellomledere. [Masteroppgave]. Bodø: Nord
Universitet; 2019: 64-66. Tilgjengelig fra: https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2650550/GjerstadogKraneogValvik.pdf?sequence=1
© Author(s) (or their employer(s)) 2024. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.