Ina Rabben, MSc, privatpraktiserende psykomotorisk fysioterapeut,
Danmarksplass Fysikalske Institutt. inarabben@gmail.com.
Birgitte Vabø, MSc, psykomotorisk fysioterapeut, enhet for
spiseforstyrrelser, Helse Stavanger, Stavanger universitetssjukehus. birgittevabo@hotmail.com.
Randi Sviland, PhD, psykomotorisk fysioterapeut,
førsteamanuensis PHD ved Institutt for Helse og Funksjon ved HVL.
Tove Dragesund, PhD, psykomotorisk fysioterapeut, professor
ved Institutt for Helse og Funksjon ved HVL.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 10.november 2023. Studien er godkjent hos Norsk senter for forskningsdata
(NSD) (saksnummer: 245326). Ingen interessekonflikter oppgitt.
PDF
Sammendrag
Hensikt: Denne studien belyser ungdom med alvorlig anorexia nervosa (AN) sine erfaringer med norsk psykomotorisk fysioterapi i spesialisthelsetjenesten.
Design: Studien har et kvalitativt forskningsdesign.
Metode: Ungdom (12-18 år) med alvorlig anorexia nervosa, som har fått norsk psykomotorisk fysioterapi i spesialisthelsetjenesten ble rekruttert. Seks jenter i alderen 14-16 år ble inkludert. Individuelle semistrukturerte intervju ble utført og analysert med systematisk tekstkondensering og drøftet i lys av Benjamins intersubjektive relasjonsteori.
Funn: Analysen førte frem til to resultatkategorier: «Kroppslig og språklig samhandling som kilde til innsikt» og «Kroppslige erfaringer som hjelpemiddel i hverdagen». Funnene viste hvordan ungdommene opplevde samhandlingen med fysioterapeuten i behandlingssituasjonen.
Konklusjon: Behandlingen gav ungdommene muligheter til å utforske egen subjektivitet i den kroppslige og språklige samhandlingen med fysioterapeuten, i det Benjamin kaller tredjehet. De fikk ny innsikt og bedre kontakt med egen kropp og egne behov, en innsikt og erfaring de overførte til hverdagen. Trygghet og anerkjennelse var avgjørende for endring og utvikling. Behandlingstilnærmingen bidro med noe utfyllende og annerledes enn øvrig behandling i spesialisthelsetjenesten. I lys av Benjamins teori fremstår den kroppslige NPMF-tilnærmingen som ressursorientert hjelp til å tåle strenge restriksjoner og spiseregimer som ungdommene måtte underkaste seg. Studien belyser potensialer ved fysioterapeuters bidrag i tverrfaglig behandling av ungdom med spiseforstyrrelser.
Nøkkelord: Norsk psykomotorisk fysioterapi, alvorlig anorexia nervosa, ungdom, bevegelse, berøring, intersubjektivt samspill
Abstract
Adolescents with severe anorexia nervosa in specialized healthcare - patients’ perspectives with experiences from Norwegian Psychomotor Physiotherapy
Purpose: The purpose of this study is to shed light on the experience of adolescents with severe anorexia nervosa with Norwegian Psychomotor Physiotherapy in the specialist healthcare.
Design: The study has a qualitative research design
Method: Adolescents (aged 12-18) with severe anorexia nervosa, who had attended psychomotor physiotherapy in specialist healthcare, were recruited. Six girls aged 14-16 were included. Individual semi-structured interviews were conducted and analyzed with systematic text condensation and discussed in light of Benjamin's intersubjective relational theory.
Findings: The
analysis led to two categories of results: "Bodily and linguistic
interaction as a source of insight" and "Bodily experiences as aids
in everyday life". The findings showed how the adolescents experienced the
interaction with the physiotherapist during the treatment.
Conclusion: The treatment gave the adolescents the opportunities to explore their own subjectivity through the bodily and verbal interaction with the physiotherapist, in what Benjamin refers to as thirdness. They gained insight and a better contact with their own bodies and needs, insight and experiences they transferred to their everyday lives. Security and recognition were crucial for the change and development. The treatment approach offered something complementary and different from the other treatments in the specialist healthcare. In light of Benjamins’s theory, the bodily psychomotor approach appears as a resource-oriented aid in tolerating strict restrictions and dietary regimens that the adolescents had to undergo. The study highlights the potential contributions of psychomotor physiotherapy in interdisciplinary treatment of adolescents with eating disorders.
Keywords: Norwegian Psychomotor Physiotherapy, severe anorexia nervosa, adolescents, movement, touch, intersubjective interaction.
Kort sagt
Deltakerne i studien var eller hadde vært innlagt i
spesialisthelsetjenesten på intervjutidspunktet og hadde gjennomført
individuell psykomotorisk behandling (NPMF). Studien synliggjør hvordan NPMF bidrar
inn i det tverrfaglige behandlingstilbudet i spesialisthelsetjenesten og
hvilken betydning fysioterapibehandlingen hadde for ungdommene. Denne innsikten
kan tenkes å være nyttig for andre fysioterapeuter i arbeid med denne
pasientgruppen.
Innledning
Spiseforstyrrelser er en samling psykiske lidelser med fellestrekk som overopptatthet av mat, vekt og kropp. Lidelsene deles i hoveddiagnosene: anorexia nervosa, bulimia nervosa og overspisingslidelse (1, s.19). Denne studien tar utgangspunkt i ungdom med alvorlig anorexia nervosa (AN). Hovedsymptomer ved AN er lav vekt og frykt for vektoppgang (1, s.45). Mellom 0.2-0.4% av befolkningen har AN, hvorav ca. 90% er kvinner i tenårene eller tidlig 20-årene (2). Ungdom med AN som henvises til spesialisthelsetjenesten er basert på lidelsens alvorlighetsgrad og fastlegens kompetanse innen fagområdet (3).
AN er en lidelse som i stor grad påvirker kroppen og flere driver med
tvangspreget trening og har kroppsbildeforstyrrelser (1, s. 212 og 226).
Studier har vist at pasienter med AN har redusert evne til å oppfatte
kroppslige signaler, samt begrensninger i muskel- og skjelettsystemet som
påvirker holdning, bevegelser og pust (4-6). Mange opplever endring av
selvfølelse og hvordan de forholder seg til og samspiller med andre og omverden
(7).
I tverrfaglige team i spesialisthelsetjenesten bidrar fysioterapeuter i
behandling av pasienter med AN (1, s.212). Flere har kompetanse i Norsk
psykomotorisk fysioterapi (NPMF). I denne behandlingstilnærmingen er samspillet
mellom pust, bevegelser, muskulatur og følelser sentralt.
Pasient-terapeutrelasjonen er også grunnleggende (8-12).
Flere studier av pasienters erfaringer med NPMF har beskrevet hvordan opplevelsen av kroppen som objekt endres til å bli en kilde for opplevelsen av en selv som subjekt (9-10, 12-20). Studiene viser også at relasjonen til fysioterapeuten påvirker opplevelsen av trygghet og tillit, som igjen er avgjørende for progresjonen i behandlingsprosessen. Utover disse studiene er det få studier som omhandler pasienter med AN og deres erfaring med NPMF (5, 6, 8). Ingen av dem belyser ungdom med AN sine erfaringer med NPMF utført i spesialisthelsetjenesten, som er hensikten med denne studien.
Metode
Denne kvalitative, fortolkende studien er basert på individuelle semistrukturerte
intervju av seks jenter i alderen 14-16 år. Alle hadde mottatt NPMF ved klinikk
for psykisk helsevern for barn og unge (PBU), ved et av landets
universitetssykehus. De hadde vært i behandling hos samme psykomotoriske
fysioterapeut. Intervjuguiden var tilpasset hverdagslige formuleringer, og
utdypende spørsmål bidro til å avklare og konkretisere deltakernes personlige
erfarings- og meningsverden (21, s.235). Intervjuene varte 20-50 minutter, og
ble tatt opp på båndopptaker og fortløpende transkribert verbatim.
Datamaterialet ble analysert tverrgående med Malteruds systematiske
tekstkondensering (STK) (22), en fire trinns systematisk analysemetode.
Forfatterne utviklet kodegrupper med tilhørende subgrupper for å få frem de
ulike nyansene i hver kodegruppe. Det ble utarbeidet en analytisk tekst i
tredjeperson for hver kodegruppe og tilhørende subgruppe. Vi vurderte
kontinuerlig at den analytiske teksten var lojal i forhold til deltakerens
stemme (22, s.107-110).
Prosjektet var godkjent av Norsk Senter for Forskningsdata (NSD) og vurdert som ikke fremleggingspliktig hos Regional Etisk Komite (REK). Informert samtykkeerklæring ble underskrevet i forkant av intervjuet. Mindreårige over 16 år signerte selv. For ungdom under 16 år måtte begge foresatte signere. Forskningsserveren ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) ble benyttet for sikker datalagring.
NPMF er studiens kontekst, og også ett av dens teoretiske perspektiver. Siden NPMF er beskrevet i mange tidligere studier (5-6, 8-9, 11-20, 24, 27-28) vil den her bli belyst gjennom drøftingen. En studie (20) har tidligere brukt Benjamins intersubjektive teori (23) for å belyse pasienters opplevelse av berøring i NPMF. Vår studie utdyper samhandlingen mellom fysioterapeut og pasienter i lys av denne teorien. Siden dette er studiens særlige perspektiv presenteres hovedtrekkene i det følgende.
Teoretisk perspektiv
Psykoanalytiker Benjamin beskriver i sin teori ulike former av samspill mellom pasient og terapeut. Tredjehet er en metafor for samspill som kjennetegnes ved at personene som inngår er klar over egen og den andres avgrensning, og anerkjenner hverandre som to likeverdige subjekter. Separate, men samtidig tilknyttet hverandre, i gjensidig anerkjennelse bidrar begge til å skape noe mer enn de kan hver for seg. Dette forutsetter at de gir seg hen til hverandre, det vil si overgir seg til å se den andres synspunkt. Ved det Benjamin kaller komplementær tohet, derimot, underkaster en seg en annen person (23). Da oppstår to indre verdener som ikke møtes, en dynamikk preget av at den ene gjør noe med den andre, og den andre opplever å bli gjort noe med. Den ene er da et handlende subjekt og den andre et objekt for den andres handlinger.
Denne har da to valg - enten å overgi seg eller å gi motstand til den andres forslag. Intersubjektive samspill endres kontinuerlig i behandlingsprosesser.
Funn
Analysen førte til to resultatkategorier: «Kroppslig og språklig samhandling som kilde til innsikt» og «Kroppslige erfaringer som hjelpemiddel i hverdagen».
Fysioterapeuten kalles Elise. Ungdommene har også fiktive navn.
Kroppslig og språklig samhandling som kilde til innsikt
Behandlingsrommet og samspillet med fysioterapeuten ga ungdommene et frirom der de fikk en pause og et avbrekk fra rutinene de opplevde på sykehusavdelingen. De fikk muligheter til å utforske og gjøre nye oppdagelser gjennom berøring, bevegelser og forskjellige aktiviteter. Flere hadde mye uro og følte seg anspente, særlig når det var søkelys på mat og de måtte holde seg i ro på sykehusavdelingen.
[...] det var godt å komme til behandlingsrommet, og vekk fra avdelingen. Det var liksom et frirom.. der jeg kunne få lov å bevege meg. Mette
I behandlingsrommet ble forskjellige bevegelser og aktiviteter utforsket, som å rulle pinne under føttene, sving-og-svikt- og balanseøvelser med vekt på å slippe seg i forhold til tyngdekraften. De fikk også gjøre aktiviteter de syntes var morsomme og befriende, og som ga utløp for frustrasjoner de kjente på.
Jeg likte tennis-øvelsen med ballong godt, for jeg gikk på tennis før jeg ble innlagt [...] Det var deilig å gjøre litt av det jeg har savnet. Mette
I starten av behandlingsforløpet opplevde enkelte at øvelsene var ubehagelige og utfordrende. De kjente på sårbarhet, savn og tap av kontroll. Noen strevde med så mye i denne perioden, at oppstarten av behandlingen var svært overveldende.
Jeg tror det var skummelt fordi at jeg måtte begynne med et nytt menneske, og i tillegg gjøre noe jeg ikke visste hva var. […]. Men jeg angrer ikke på at jeg gjorde det, for det var veldig nyttig. Tonje
Enkelte var redde for å dumme seg ut og gjøre feil, andre syntes det
var ubehagelig å bli sett på. At fysioterapeuten gjorde øvelsene sammen med dem,
gjorde det lettere. De opplevde en økende trygghet og tillit, og våget stadig å
utforske nye bevegelser og måter å bruke kroppen.
Grenser og vante bevegelsesmønstre ble utforsket, som ulik bruk av
kraft og tempo, improvisert dans og etterligning av dyr med ulike størrelser og
bevegelsesmønstre. De fikk nye erfaringer knyttet til kontakt med underlag,
kroppsstørrelse, kroppsbilde, grenser og betydning av egen plassering i rommet.
Fysioterapeutens berøring og massasje ble opplevd ulikt i starten av
behandlingsforløpet. Noen syntes det var godt. For andre var det nytt og
vanskelig, skummelt eller ekkelt. De opplevde, imidlertid, at fysioterapeuten
var ivaretakende og varsom. Hun spurte underveis og oppmuntret dem til å
uttrykke ubehageligheter. Gradvis kunne ungdommene kjenne mer etter og være mer
til stede. Etter hvert som de ble tryggere, ble massasjen et av høydepunktene i
behandlingen. Den ga dem bedre kontakt og forståelse for egen kropp.
Jeg kjente ikke hvor vondt jeg hadde før Elise tok på musklene mine. Da gjorde det vondt [...] særlig i leggene og det var veldig uventet... Ingrid
Berøringen hadde en utforskende tilnærming. Ble pågangen for stor endret fysioterapeuten grep eller utgangsstilling. Var berøringen ubehagelig, brukte hun heller en ball eller la et teppe mellom dem og hennes hender.
Hun tok veldig hensyn til hvor hun kunne, og ikke kunne ta [...] Hun tok også teppe over og passet på at hun ikke gjorde noe som var ubehagelig. Anja
Tryggheten, forutsigbarheten og relasjonen til fysioterapeuten bidro til at ungdommene også åpnet opp omkring vanskelige tema. Flere syntes det var lett å snakke med henne.
Det å snakke med Elise var fint… Det er aldri godt… å møte noen som sier «nå skal vi snakke om»… som hos psykologer. Det er mye lettere å snakke når jeg er i aktivitet samtidig, som hos Elise. Tonje
Kroppslige erfaringer som hjelpemiddel i hverdagen
Sykehusoppholdet var krevende og vanskelig for mange. Fysioterapibehandlingen påvirket hvordan de håndterte ulike utfordringer i hverdagen. Noen beskrev at behandlingen hjalp dem å få ut frustrasjon og irritasjon. Andre kjente seg mer avgrenset, følelsen av å “ese ut” kunne f.eks. gi seg etter behandlingen. Flere opplevde at behandlingen reddet dagen, og andre resten av uken. Over tid, og som følge av bedre kroppskontakt, kunne de nyttiggjøre seg erfaringene også i hverdagen.
Flere hadde problemer med å finne balanse mellom aktivitet og hvile, og å finne ro. Etter behandlingen følte de seg lettere og mer avslappet, og til stede - en følelse de etter hvert gledet seg til å kjenne. Noen beskrev seg mindre sammenklemt og at det var lettere å puste. Søvnkvaliteten ble også bedre.
Jeg kjente det mest etterpå [...] Så sovnet jeg faktisk, og når jeg våknet, var jeg veldig rolig og lett. Og det var behagelig. Liv
Å rette oppmerksomheten mot, - og inn i kroppen var nytt og utfordrende
i starten. Men utover i behandlingsforløpet gikk det lettere og de ble mer klar
over egne behov og hva de ønsket. Dette bidro til at de lettere kunne uttrykke
hvordan de hadde det, både i og utenfor behandlingsrommet. De ble mer klar over
kroppslige reaksjoner i stressende situasjoner, som ved måltider. Flere kjente
hvor anspent de satt og hvordan spenninger i hals og kjeve vanskeliggjorde å
svelge og fordøye maten. Andre ble klar over at de holdt pusten i vanskelige
samtaler eller i sosiale situasjoner hvor de var usikre. Disse erfaringene var
overraskende og oppklarende, og gjorde dem oppmerksomme på hvordan kroppslige
reaksjoner hang sammen med tanker og følelser.
[...] ved måltidene kan jeg tenke, at jeg må sitte slik at jeg får pustet dypt [...] jeg kjenner også etter hvordan jeg reagerer når jeg spiser, at jeg er mer anspent. Mette
Flere kjente at de spente seg når de var urolige og hadde tankekjør.
Øvelsene fra behandling var gode hjelpemidler til å finne mer ro. En rullet en
ball under føttene før hun la seg. En annen hadde utbytte av å kjenne forskjell
på varme og kulde.
Bedre kroppskontakt, endret kroppsbilde og forhold til egne grenser
bidro til at de lettere tok «plass» i samhandling med andre. Noen snakket
høyere og tydeligere i sosiale situasjoner, og andre ytret lettere meningene
sine. I tråd med en gradvis tilfriskning opplevde de kroppen som en ressurs
fremfor en byrde. En av ungdommene beskrev:
Det føltes deilig å innse at det ikke er meg mot kroppen min, men at vi jobber sammen. Kroppen jobber for meg. Henriette
Diskusjon
Studiens hensikt var å belyse hvilke erfaringer ungdom med alvorlig AN
har med NPMF i spesialisthelsetjenesten. Funnene viste at ungdommene opplevde
at behandlingen bidro med noe betydningsfullt og annerledes enn de andre
behandlingstilnærmingene på sykehuset. Den ga dem bedre kroppskontakt og ny
innsikt, som bidro til at de forholdt seg annerledes til seg selv. Endringer de
tok med seg inn i hverdagen. Litteraturen støtter også opp om at fysioterapi,
med sin kroppslige innfallsvinkel, har mye å bidra med inn i det psykiske helsevernet
(24, 25, s.352-353).
Ungdommene opplevde frustrasjon og rastløshet når de var mye i ro på
avdelingen. I behandlingsopplegg på sykehus er ofte høyere kroppsvekt og
bedring av spisevaner sentrale behandlingsmål. Det vektlegges derfor tiltak
rundt måltider, hviletid og treningsmengde (1, s.100). Dette innebærer gjerne
ikke-forhandlingsbare tiltak som er nødvendige for tilfriskning, men som kan
oppleves som provoserende og krevende, og utfordre det terapeutiske samspillet
(1, s.106-107). Dynamikken i slike situasjoner kan oppleves som det Benjamin
kaller komplementær tohet (20, 23). Pasienten står da overfor to muligheter: å
underkaste seg avdelingens regime eller å yte motstand. Partene kan dermed trekkes
inn i reaksjonsmønstre som leder til konflikt eller motsetninger, og føre inn i
en terapeutisk blindgate (23). Ungdommene i denne studien beskrev også at
sykehusoppholdet var krevende og vanskelig. Fysioterapibehandlingen var derimot
et frirom med valgmuligheter i den kroppslige og verbale samhandlingen.
Fysioterapeutens tilnærming var lite konfronterende, og gav rom for utforsking
av egne ønsker og behov. De opplevde anerkjennelse, tillit og trygghet. Selv om
terapeuten har ansvar og makt i pasient- terapeutrelasjoner, mener Benjamin at
tredjehet kan skapes gjennom gjensidig anerkjennelse av hverandre som subjekt
(23). Da vil erfaringene som skapes gjennom samhandlingen være unike.
Terapeuten har ansvaret for å lede an, men resultatet er samskapt. Benjamin
bruker «dans» som metafor for å illustrere psykoterapeutens ansvar for å føre
an i felles samskaping med pasienten (23). I en studie om berøring fremstår
tilsvarende finstemt samspill også i fysioterapibehandlingen (20).
Samhandlingen ungdommene hadde med fysioterapeuten fremsto som
dynamisk. Små brudd oppstod underveis, særlig i starten av behandlingsforløpet,
og når ungdommene ikke forsto tiltakene fysioterapeuten foreslo, men
underkastet seg dem. Brudd oppstår ifølge Benjamin når samspill i tredjehet
endres til komplementær tohet (23). Relasjonen endres fra gjensidig intersubjektivitet
til et forhold der den ene blir objekt for den andre. Gjensidighet kan, imidlertid,
gjenskapes ved at terapeuten anerkjenner sin rolle som subjekt i samhandlingen,
og skaper et nytt «tredje punkt» (23). Når fysioterapeuten justerte og
tilpasset behandlingstiltakene ble ungdommene invitert til å delta som subjekt
i det nye tredje. Slik møttes de umiddelbart i behandlingens tredjehet.
I et behandlingsopplegg preget av hviletid og restriksjoner på
aktivitet, var det befriende for ungdommene å få bevege seg sammen med
fysioterapeuten. De fikk utforske kjente og nye bevegelser, for å fremme glede.
NPMF er en ressursorientert tilnærming som vektlegger muligheter fremfor
begrensninger (26, s.16). Fysioterapeuten fremmet det friske hos ungdommene ved
å tilrettelegge for aktiviteter som tidligere hadde gitt dem gode opplevelser
og glede. Ofte aktiviteter som minnet om fritidsaktiviteter de hadde gjort
tidligere. De jobbet også med å slippe seg løs og å ta større plass i
behandlingsrommet, noe flere syntes var skummelt. At fysioterapeuten gjorde
øvelsene sammen med dem gjorde det lettere. Legrand viser til at pasienter med
AN forholder seg mest til kroppen som objekt, og vektlegger betydningen av å
fremme den som subjekt (7). Å bli betraktet kan gi følelse av å bli sett som
objekt, mens det å bevege seg sammen med fysioterapeuten synes å åpne opp for et
felles, tredje rom. Et samspill mellom to subjekter, der summen av begges
bidrag muliggjorde nye oppdagelser og erfaringer slik at endring kunne skapes.
Berøringen og massasjen var for mange krevende innledningsvis i
behandlingen, men ble et av behandlingens høydepunkter. Berøring og massasje
kan gi tilstedeværelse og refleksjon, samt bedre kontakt med egen kropp og
følelser, men kan også åpne for vanskelige følelser (10, 20, 25, s.228-232).
Ungdommene trakk frem hvordan berøring og massasje hele tiden ble tilpasset, og
etter hvert gav opplevelser av gjensidighet, forståelse og anerkjennelse.
Fysioterapeutens bruk av hender og tilpasninger i berøringssituasjonen
fremhevet pasientenes subjektivitet, og tredjehetens betydning i
fysioterapikonteksten (20, 23). Ungdommene beskrev at bedre kroppskontakt og
forhold til egen kropp bidro til at de opplevde mindre overveldende og negative
kroppslige sensasjoner. Dette fremmet opplevelsen av at kroppen var mer enn et
objekt. Ved å samarbeide med og ikke mot kroppen beskrev de at de i større grad
kunne handle ut fra egne ønsker og behov. Liknende beskrivelser er belyst i
andre studier (8, 9, 13, 19, 27, 28). Forståelse for sammenhengen mellom kropp
og følelser ble tydeligere for ungdommene. Kolnes (5) fremhever nettopp at NPMF
kan gi pasienter med AN bedre muligheter til å sanse og tolke signalene, og
bidra til å gi bedre eierskap til egen kropp (5). Å erfare gjensidig sammenheng
mellom kroppslig fornemmelse og følelser, følelses- og kroppsuttrykk, samt å
ufarliggjøre dette, er sentralt i NPMF (26, s.91-92). I samhandling med
fysioterapeuten fikk ungdommene utforske egen subjektivitet. Fysioterapien
fremstod som en viktig motvekt til restriksjonene og de strenge spiseregimene
som er medisinsk nødvendige.
Metodiske betraktninger
Forfatternes faglige- og personlige interesser, erfaringsbakgrunn og
holdninger vil påvirke fremstillingen av perspektiver og funn (21, s.170-172).
STK ble valgt som analysemetode da den er systematisk og fremgangsmåten er godt
beskrevet (22, s.96-110). I forfattergruppen ble en systematisk refleksivitet i
analyseprosessen vektlagt, for å utfordre egne fordommer og tolkninger (29). Vi
tilstrebet å være åpen for det deltakerne la vekt på og ivareta deres stemmer i
fremstillingen av funnene. Dette blant annet ved å gjentatte ganger i
analysearbeidet gå tilbake til råmaterialet for å vurdere tolkningenes relevans
i forhold til den opprinnelige helheten. Teoretiske perspektiver for analyse og
diskusjon ble valgt på bakgrunn av datamaterialet. Alle deltakerne gikk i
behandling hos den samme fysioterapeuten, og funnene vil derfor gjenspeile
hennes særegne arbeidsmåte. Selv om funnene i så måte er begrenset, er de
likevel gjenkjennbare og sammenlignbare med andre studier og kan vise
terapeutiske muligheter for behandling av unge pasienter med alvorlig AN som er
innlagt i spesialisthelsetjenesten.
Konklusjon
Funnene i denne studien viste at behandlingen fremsto som et frirom hvor ungdommene fikk utforske egen subjektivitet gjennom den kroppslige og verbale samhandlingen med fysioterapeuten. De utviklet bedre kroppskontakt, - en kilde til innsikt, som videre ga dem redskaper de tok med seg inn i hverdagen. Gjennom virkemidler som berøring, massasje og utforsking av bevegelser, opplevde ungdommene gradvis bedre kontakt med seg selv og egne følelser, behov og grenser. Kroppen ble i større grad en ressurs for dem. Trygghet og anerkjennelse var viktig for å oppnå en god relasjon til fysioterapeuten, og dette ble beskrevet som avgjørende for å skape en endringsprosess i behandlingen.
Studien bidrar til å gi økt kunnskap og innsikt om hvordan fysioterapeuter kan ha en viktig rolle i tverrfaglig behandling av ungdom med spiseforstyrrelser.
Litteraturliste
1. Rø Ø, Hage TW, Torsteinsson VW. Spiseforstyrrelser: forståelse og behandling: en håndbok. 1. utg. Bergen: Fagbokforlaget; 2020.
2. Norsk Helseinformatikk. Forekomst av anoreksi 2020 [Oppdatert 07 oktober 2020 Hentet 31 mars 2023]. Tilgjengelig fra: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/anoreksi/anoreksi-forekomst/
3. Helsedirektoratet. Spiseforstyrrelser. Nasjonal faglig retningslinje. 1.1 Definisjon og diagnostiske kriterier. Oslo Helsedirektoratet 2017 [Oppdatert 25. april 2017 Hentet: 31 mars 2023]. Tilgjengelig fra: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/om-spiseforstyrrelser/definisjon-og-diagnostiske-kriterier
4. Jenkinson PM, Taylor L, Laws KR. Self-reported interoceptive deficits in eating disorders: A meta-analysis of studies using the eating disorder inventory. J Psychosom Res. 2018;110:38-45. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2018.04.005
5. Kolnes L-J. Embodying the body in anorexia nervosa – a physiotherapeutic approach. J Bodyw Mov They. 2012;16(3):281-8. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2011.12.005
6. Kolnes L-J. Exercise and physical therapy help restore body and self in clients with severe anorexia nervosa. J Bodyw Mov Ther. 2017;21(3):481-94. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2016.09.005
7. Legrand D. Subjective and physical dimensions of bodily self-consciousness, and their dis-integration in anorexia nervosa. Neuropsychologia. 2010;48(3):726-37. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2009.08.026
8. Naess CR, Kolnes L-J. A preliminary exploration of experiences of integrating the body in the self in two women with anorexia nervosa in view of phenomenological conceptualisations. J Eat Disord. 2022;10(1):1-153. https://doi.org/10.1186/s40337-022-00675-x
9. Dragesund T, Øien AM. Developing self-care in an interdependent therapeutic relationship: patients' experiences from Norwegian psychomotor physiotherapy. Physiother Theory Pract. 2022;38(11):1656-66. https://doi.org/10.1080/09593985.2021.1875524
10. Ekerholt K, Bergland A. Massage as interaction and a source of information. Adv Physiother. 2006;8(3):137-44. https://doi.org/10.1080/14038190600836809
11. Sviland R, Råheim M, Martinsen K. Touched in sensation--moved by respiration: embodied narrative identity--a treatment process. Scand J Caring Sci. 2012;26(4):811-9. https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2012.01024.x
12. Sviland R, Martinsen K, Råheim M. Towards living within my body and accepting the past: a case study of embodied narrative identity. Med Health Care Philos. 2018;21(3):363-74. https://link.springer.com/article/10.1007/s11019-017-9809-7
13. Ekerholt K, Bergland A. The first encounter with Norwegian psychomotor physiotherapy: patients experiences, a basis for knowledge. Scand J Public Health. 2004;32(6):403-10. https://doi.org/10.1080/14034940410029441
14. Øien AM, Iversen S, Stensland P. Narratives of embodied experiences - Therapy processes in Norwegian psychomotor physiotherapy. Adv Physiother. 2007;9(1):31-9. https://doi.org/10.1080/14038190601152115
15. Dragesund T, Råheim M. Norwegian psychomotor physiotherapy and patients with chronic pain: Patients' perspective on body awareness. Physiother Theory Pract. 2008;24(4):243-54. https://doi.org/10.1080/09593980701738400
16. Ekerholt K, Bergland A. Breathing: A Sign of Life and a Unique Area for Reflection and Action. Phys Ther. 2008;88(7):832-40. https://doi.org/10.2522/ptj.20070316
17. Ekerholt K. Awareness of breathing as a way to enhance the sense of coherence: Patients' experiences in psychomotor physiotherapy. Body Mov Dance Psychother. 2011;6(2):103-15. https://doi.org/10.1080/17432979.2011.568762
18. Sviland R, Martinsen K, Råheim M. To be held and to hold one’s own: narratives of embodied transformation in the treatment of long lasting musculoskeletal problems. Med Health Care Philos. 2014;17(4):609-24. https://link.springer.com/article/10.1007/s11019-014-9562-0
19. Dragesund T, Øien AM. Transferring patients's experiences of change from the context of physiotherapy to daily life. Int J Qual Stud Health Well-being. 2020;15(1):1-9. https://doi.org/10.1080/17482631.2020.1735767
20. Soleng EN, Sviland R. Berøring som terapeutisk «dans» - En kvalitativ studie av pasienters erfaring med psykomotorisk fysioterapi. Fysioterapeuten. 2022;89(4):36-41. https://hdl.handle.net/11250/3028092
21. Thornquist E. Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori: For helsefag. 2 utg. Bergen: Fagbokforlaget; 2018.
22. Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning: en innføring. 3 utg. Oslo: Universitetsforlaget; 2011.
23. Benjamin J. BEYOND DOER AND DONE TO: AN INTERSUBJECTIVE VIEW OF THIRDNESS. Psychoanal Q. 2004;LXXIII(1):5-46. https://doi.org/10.4324/9781315787008
24. Børsum K, Råheim M. Psykomotorisk fysioterapi som en del av behandlingen for pasienter med spiseforstyrrelser. En intervjustudie. Fysioterapeuten. 2014;84(4):22-8.
25. Thornquist E. Kommunikasjon: teoretiske perspektiver på praksis i helsetjenesten. 2 utg. Oslo: Gyldendal akademisk; 2009.
26. Thornquist E, Bunkan BH. Hva er psykomotorisk behandling? Oslo: Universitetsforlaget; 1986.
27. Ekerholt K, Bergland A. Learning and knowing bodies: Norwegian psychomotor physiotherapists' reflections on embodied knowledge. Physiother Theory Pract. 2019;35(1):57-69. https://doi.org/10.1080/09593985.2018.1433256
28. Ekerholt K, Schau G, Mathismoen KM, Bergland A. Body awareness - a vital aspect in mentalization: experiences from concurrent and reciprocal therapies. Physiother Theory Pract. 2014;30(5):312-8. https://doi.org/10.3109/09593985.2013.876562
29. Malterud K. Qualitative research: standards, challenges, and guidelines. Lancet. 2001;358(9280):483-8. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(01)05627-6
© Author(s) (or their employer(s)) 2023. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.