Fysioterapeuter på farten: Andreas Dybesland Rosenberger (f.v.), Joakim Moestue Halvorsen, Helge Hæstad og Martin Moum Hellevik klare for ny samtale om nevrologisk fysioterapi.
Foto: John Henry Strupstad
Motorisk læring etter hjerneslag: Hva er en god (nok) funksjon?
Hvordan få en størst mulig påvirkning av en pasients måloppnåelse i løpet av en tilmålt behandlingstime? Hvordan er egentlig overførbarheten fra en funksjon til en annen etter et hjerneslag? Spørsmålene er flere og store i denne episoden av Lateralt og medialt – en podcast om fysioterapi. Hva så med svarene? Gjestene denne gangen er Andreas Dybesland Rosenberger og Helge Hæstad!
Det å komme i gang med et funksjonelt bevegelsesmønster
etter hjerneslag handler om mange faktorer. Dersom en pasient skal i gang med
gangfunksjon, skal man kun trene gangfunksjon? I hvor stor grad skal man tenke
bevegelseskvalitet? Hvordan er sammenhengen mellom eksempelvis trening av gangfunksjon
og armfunksjon? Kan det hende det går an å gjenfinne armfunksjon gjennom
trening av gangfunksjon?
Det handler om hvordan et menneske kan gjenvinne – eller gjenfinne
– funksjoner og bevegelseskvalitet etter hjerneslag.
Repetisjoner og timing
Det handler om motorisk læring. Re-læring. Repetisjoner.
Timing. Synapseaktivering. Nevroplastisitet. Tung materie for mange, pasienter
så vel som behandlere. Spørsmålet er kanskje enklere å forstå: Hvordan få
slagpasienter til å fungere mest mulig optimalt? Og hva er egentlig optimalt i
denne sammenhengen?
-Noen responderer kanskje bedre på den tilnærmingen dere
har, mens andre responderer bedre på den tilnærmingen Joakim (og jeg) har.
Hvordan kan vi sammen møte fremtiden med og for slagpasientene?, spør programvertene.
-Vi vil jo alle pasientens beste, svarer Andreas
Rosenberger.
-Husk at man kun kan si noe om hva som faktisk ble
undersøkt, presiserer Helge Hæstad. Han snakker om forskning. Om det å
generalisere resultater fra studier ut til den gemene hop.
For den ideelle behandlingen har vi vel enda ikke funnet?
Kvalitet eller kvantitet - eller ja takk, begge deler?
Hvordan nærmer man seg så den ideelle behandlingen? Hva skal
pasienter lære, eller oppdage, spontant? Hva skal styres av en fysioterapeut?
Hvordan kan en fysioterapeut hjelpe pasienter til å oppnå en funksjon? Skal funksjonen
oppdages eller læres? Hvor mye vekt skal tillegges fart eller hastighet? Hvor
mye vekt skal tillegges bevegelseskvalitet?
-Hvis målet er å gå er det å jobbe med forutsetningene for å
gå sentrale elementer som må på plass, sier Rosenberger.
Og får støtte av Hæstad, som mener det handler å få kroppen
til å oppsøke stillinger og bevegelser som skaper disse forutsetningene.
Episoden finner du her.
Fjorårets episoder om nevrologisk fysioterapi finner du her: Del 1 og del 2.