Foto:CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Kontrollaksjon av 250 alternative behandlere

Forbrukerombudet etterlyser sterkere forbrukervern ved bruk av alternativ behandling. Sammen med Helsetilsynet har de gjennomført en kontrollaksjon av 250 alternative behandlere.

Publisert Sist oppdatert

Hovedfokuset i denne kontrollaksjonen var markedsføring av akupunktur og healing, som et stort antall nordmenn benytter seg av hvert år. Kontrollen avdekket effektpåstander knyttet til lidelser som allergi og migrene og også alvorlige sykdommer som ME, reumatisme, HIV og kreft, opplyser forbrukerombudet.no.

Forbrukerombud Gry Nergård påpeker at mens markedsføring av alternativ behandling er strengt regulert, stilles det ingen offentlige krav til verken utdanning eller selve behandlingen. Hun ønsker en gjennomgang av regelverket.

Etter kontrollaksjonen er det sendt brev til 20 behandlere (tilbydere), mens Statens helsetilsyn vil følge opp ti behandlere. Forbrukerombudet har ved flere anledninger påpekt mangelen på offentlig kontroll, og har også spilt inn sine bekymringer om manglende forbrukervern i et brev til helseminister Bent Høie.

- Et stort paradoks

– Det er et stort paradoks at så lenge utøverne ikke bryter markedsføringsloven, kan i prinsippet hvem som helst drive med hva som helst innen alternativ behandling. Her må regelverket gjennomgås og endres slik at forbrukerne får et sterkere vern, sier Nergård.

I en tilsvarende kontrollaksjon i november 2012 ble det påvist mange lovbrudd, men nå er det tegn til bedring, ifølge Forbrukerombudet.
 
– Det ser ut til at mange behandlere har tatt inn over seg at de må følge regelverket. Vi har hatt en god dialog med bransjen det siste året, og det er positivt at vi nå ser færre av de alvorligste lovbruddene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Reklame i grenseland

VG omtaler fredag to av aktørene som Forbrukerombudet ser alvorlig på; Fjernhealing.com og Helsesprederen.no. Førstnevnte har referert påstander om at behandlingen kan «påvirke kreftceller» og dessuten ”heale HIV og AIDS”. Helsesprederen.no har reklamert med at de kan ”redusere migrene og epilepsi». Begge har endret sine nettsider etter advarselen fra Forbrukerombudet.

Fagsjef Anne Myhr i Statens helsetilsyn sier til VG at flere behandlere beveger seg i grenseland når det gjelder markedsføring.

- Enten har bransjen blitt klokere og mer nøktern i sin markedsføring, eller så har de kanskje bare blitt smartere og vet hvor langt de kan gå, sier hun, og gir et eksempel:

- En av reklamene vi så, lød noe sånt som «hvis vi hadde hatt lov til det, så hadde vi skrevet at dette blir du frisk av». Sånne formuleringer er jo helt klart i grenseland, så de følger vi opp nærmere, sier Myhr til VG.

Powered by Labrador CMS