Transporterer seg til bedre fysisk og psykisk helse.
Illustrasjonsfoto: Wodicka, colourbox.com
Studie: Aktiv transport knyttes til bedre fysisk og mental helse
Å sykle eller gå til jobben kan være gunstig for å unngå psykiske og fysiske helseproblemer, ifølge en britisk befolkningsstudie.
Det å bruke kroppen når man forflytter seg fra A til B, for eksempel
fra hjemmet til jobben, anses for å være en av de mest praktiske og
bærekraftige måtene å øke den daglige fysiske aktiviteten på. Det kommer stadig
mer dokumentasjon på at dette gir helsefordeler, skriver skotske forskere i BMJ Public Health.
Studien er omtalt i Dagens Medisin.
Aktivitet gir færre plager
Det kommer nok ikke som en overraskelse på noen at studien finner sammenheng mellom aktiv pendling og lavere risiko for
psykiske og fysiske helseproblemer: - Tidligere forskning har knyttet pendling på sykkel til lavere risiko
for hjerte- og karsykdom, kreft og dødelighet av alle årsaker, og pendling til
fots med lavere risiko for hjerte og karsykdom, sammenlignet med ikke-aktiv
pendling, funn som er i samsvar med resultatene fra vår studie, skriver
forskerne ved universitetene i Glasgow og Edinburgh i BMJ Public Health.
Skotsk befolkningsstudie
Forskerne har brukt nasjonalt representative data fra Scottish
Longitudinal Study, som er basert på fem prosent av den skotske befolkningen,
hentet fra befolkningsdata – census – fra 1991, 2001 og 2011, ifølge en
pressemelding.
Studien inkluderer 82.297 personer som var mellom 16–74 år i 2001,
som pendlet til jobb eller studier i Storbritannia.
Respondentene ble bedt om å velge hvilken reisemåte de brukte den
lengste delen, i avstand, av sin vanlige pendlereise. Aktiv reise ble definert
som enten å gå eller sykle. Alle andre pendlemetoder ble definert som inaktive.
Sykehusinnleggelser
Svarene ble deretter knyttet til nasjonale sykehusinnleggelser for alle
årsaker, hjerte- og karsykdommer, kreft og trafikkulykker, samt dødsfall av
disse årsakene, og resepter for psykiske problemer, inkludert beroligende
midler, angstdempende medisiner og antidepressiva, fra 2001 til og med 2018.
Etter å ha justert for andre faktorer som kan påvirke resultatene, var
aktiv pendling knyttet til lavere risiko for død, i tillegg til psykiske og
fysiske helseproblemer, sammenlignet med såkalt inaktiv pendling.
Da får det kanskje så være at syklistene i studien hadde dobbelt så høy risiko som inaktive pendlere for å bli innlagt på sykehus etter en trafikkulykke.