tøying
Tøying endrer både hvor langt du kan bøye eller bevege et ledd og hvordan muskel-sene-systemet fungerer når man beveger seg, ifølge en ny studie.

Tøying kan gjøre deg mykere

Tøying virker. Tøyer du ofte, kan du bli mye mer fleksibel. Og du behøver ikke gjøre det rett etter en treningsøkt, ifølge en ny studie.

Nyheter

Marie Moltubakk disputerer denne uka over doktorgradsavhandlingen «Effekter av langvarig bevegelighetstrening på muskel-sene-systemets morfologi, mekanikk og funksjon» ved Norges Idrettshøgskole. Hennes funn er at tøying virker, selv om verken muskelfibre eller sener blir lengre. Tøying endrer både hvor langt du kan bøye eller bevege et ledd og hvordan muskel-sene-systemet fungerer når man beveger seg, ifølge Moltubakk.

Alle kan tøye seg mykere

I studien hun har utført, har 26 studenter tøyet hamstrings og leggen på det ene beinet hver dag i et halvt år. Det andre beinet har vært kontrollgruppe.

Moltubakk sier at bedret bevelgelsesutslag ikke bare skyldes endret smerteterskel; den passive motstanden mot bevegelse i muskulaturen blir mindre.

– Det betyr at alle som vil, kan tøye seg mykere. Det betyr igjen at man kan hjelpe seg selv til å fungere bedre både i idrett og i hverdagen. I alle fall de som er stive i utgangspunktet, kan ha stor nytte av å trene evnen til å bevege seg; evnen til å bevege seg går jo ned med alderen, sier hun til nih.no.

Kan tøye mens du venter på bussen

Molbubakk sier at det ikke er nødvendig å kjøre tøyingen rett etter en treningsøkt. Du kan like gjerne gjøre det mens du ser Dagsrevyen eller venter på bussen.

Marie Moltubakks råd til de som går i gang med tøying, er å ikke bite over for mye. Prioriter, gjør enkle øvelser og sats heller på å gjøre tøyingen ofte nok – minst to-tre ganger i uka, gjerne daglig, råder hun.

Selve tøyingen bør være rolig, og ikke for intens.