Trener seg til bedre søvn og raskere tankegang

Tenker raskere og sover bedre med aktivitet

En halvtimes fysisk aktivitet om dagen gjør at du tenker raskere og sover bedre, skriver amerikanske helsemyndigheter.

Nyheter

Du trenger ikke allerede å ha kommet i form for å ha helseeffekt av trening eller mosjon. Også en helt utrent vil få målbare effekter av sin aller første treningsøkt. Det bekrefter det amerikanske helsedepartementet i sine nyeste råd for fysisk aktivitet, Physical Activity Guidelines for Americans.

Tenker raskere og sover bedre

En enkelt dose med aktivitet i for eksempel en halv time senker blodtrykket, bedrer insulinfølsomheten (motvirker diabetes), reduserer angst og gir bedre søvn. Og ikke minst: Det bedrer flere kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse, evnen til å bruke innlært kunnskap og til å ta avgjørelser.

Det amerikanske helsedepartementet understreker at helseeffektene som oppstår med én økt med fysisk aktivitet, blir flere og større hvis du regelmessig er fysisk aktiv.

Anbefalinger

Amerikanske helsemyndigheter anbefaler voksne hver uke å være fysisk aktive i minst to og en halv time med moderat intensitet, eller i minst én time og 15 minutter med høy intensitet. I tillegg anbefales styrketrening to ganger i uka. Eldre bør i tillegg trene balansefunksjon.

Barn bør være fysisk aktive i minst én time hver dag. Rådene er ganske like Helsedirektoratets anbefalinger.

Les mer på nrk.no