Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Skal forske på effekt av øvelser ved skilte magemuskler

Rectus diastase er av de vanligste skadene etter fødsler, og kan gi en rekke plager for mange kvinner. Spørsmålet er om trening kan erstatte operasjon?

Nyheter

Dette er noe av det doktorgradsstipendiat Sandra Lødeng Gluppe ved Norges idrettshøgskole (NIH) ønsker å finne ut. I disse dager starter hun et nytt forskningsprosjekt der hun først vil sanke erfaringer fra 600 nybakte mødre for å lære mer om tilstanden. Senere vil hun finne ut hvilken type trening som kan hjelpe dem best. Dette skriver Norges Idrettshøyskole på sine nettsider.

1/3 skades

En studie blant 300 førstegangsfødende på Akershus universitetssykehus avslørte at hver tredje kvinne fortsatt strevde med delte magemuskler eller «rectus diastase» ett år etter fødselen.

Trolig henger en rekke plager sammen med skaden, i hvert fall når diastasen er stor: Både rygg- og bekkensmerter i tillegg til ulike typer bekkenbunnsproblemer. Men selv om skaden er svært vanlig, er det forsket lite på den.

- Vi ønsker å finne ut både hvor permanent spesielt store diastaser er, hvilke plager de henger sammen med og dessuten om trening kan erstatte operasjon for å bli kvitt plagene, sier Sandra Gluppe til NIH.no.

Vil finmåle øvelser

Skaden kan oppstå når buken blir tøyd kraftig ut, særlig mot slutten av svangerskapet. Da strekkes også bindevevet mellom de to rette musklene foran på hver side av magen, og ofte vil det ikke trekke seg skikkelig sammen igjen. Spalten oppleves som skjør, og er den bred nok, vil magen typisk bule ut.

Målet i første omgang er å få kontakt med kvinner med store diastaser og så undersøke hvor godt ulike mage- og bekkenbunnsøvelser virker på dette. Virkningen skal måles med ultralyd slik at de får et bokstavelig talt klart bilde av det som skjer i muskulaturen og bindevevet. Til slutt skal øvelsene som ser mest effektive ut prøves ut blant et utvalg kvinner over tre måneder. De skal hele tiden følges opp av fysioterapeut.

Et mål med undersøkelsen er også å fjerne redselen mange nybakte mødre har for å trene magen "feil". Forskerne vil finne ut mer om hva man bør og ikke bør gjøre.

Les mer på Norges Idrettshøyskoles nettsider.