depresjon og fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet påvirket stemningsleiet til deltakerne etterpå, mens stemningsleiet ikke påvirket hvor mye fysisk aktivitet de gjorde i etterkant, ifølge en ny studie.

Fysisk aktivitet kan hjelpe deg å unngå depresjon

Mangel på fysisk aktivitet kan gjøre deg deprimert og nedstemt, heller enn at du blir inaktiv fordi du er deprimert, antyder en ny studie.

Nyheter

Mange har tenkt at personer blir deprimerte, og da dropper de fysisk aktivitet fordi de er nedstemte. Men forskere ville finne ut om det er slik eller omvendt rekkefølge, at det å velge bort fysisk aktivitet påvirker stemningsleiet ditt så du blir lettere deprimert.

Brukte aktivitetsmåler og registrering av stemningsleiet

Forskerne fra blant annet National Institute of Mental Health i USA gjorde et forsøk med 242 deltakere. Disse gikk med aktivitetsmåler rundt håndleddet i to uker, og registrerte fire ganger per dag hvordan stemningsleiet var og hvor mye energi de hadde. 54 av deltakerne hadde bipolar lidelse, mens 91 slet med depresjon. 91 hadde ingen psykiske plager og utgjorde kontrollgruppa.

Forskerne fant at fysisk aktivitet påvirket deltakernes stemningsleie etterpå, mens stemningsleiet ikke påvirket hvor mye fysisk aktivitet de gjorde i etterkant. Fysisk aktivitet påvirket også hvor mye energi personene følte de hadde og hvor lenge de sov. Samtidig gikk dette begge veier. Når søvnen og energien var bedre, var det lettere å gjøre mer fysisk aktivitet, skriver National Institute of Health.

Effektivt

Studien indikerer at fysisk aktivitet kan være sentral i å regulere stemningsleiet, og kan være en effektiv del av behandling, mener forskerne.

Studien «Real-time Mobile Monitoring of the Dynamic Associations Among Motor Activity, Energy, Mood, and Sleep in Adults With Bipolar Disorder» er publisert i tidsskriftet JAMA Psychiatry.