Hamstringsskade
Det kan straffe seg å øke treningsmengden for fort etter hamstringsskade. Mange av dem som blir skadet på ny, får skaden kort tid etter at de er "friskmeldt".

Får ny hamstringsskade like etter retur til idretten

Halvparten av utøverne som skadet hamstrings på ny, fikk skaden de første 25 dagene etter at de var tilbake på banen, viser en ny studie.

Nyheter

Har du først fått strekk i hamstrings-musklene bak på låret, er du mer utsatt for å få ny skade på samme sted. Stipendiat Arnlaug Wangensteen ved Norges Idrettshøgskole har forsket på akutte hamstringsskader og re-skader hos mannlige idrettsutøvere. Hos 79 prosent av de som fikk ny skade, var skaden i det samme området som den første skaden, skriver Norges Idrettshøgskole.

Bør øke belastningen gradvis

Halvparten av de som skadet seg på ny, hadde opplevd at de ikke fikk lange tiden tilbake i trening. Den nye skaden kom i løpet av de første 25 dagene etter at de var «friskmeldt».
-  Selv om utøverne er klinisk klarert for strekkskaden og er tilbake på trening, så tar det likevel tid før man er tilbake på samme nivå som før skaden. Det er derfor viktig at det skjer en gradvis økning i belasting på treningen, og at man fortsetter med forebyggende øvelser for å unngå ny skade, sier Wangensteen.

Skader seg oftere på trening enn kamp

Stadig flere spillere i Champions League melder fra om hamstringsskader, viser tall fra det europeiske fotballforbundet UEFA. Tallene viser også at flere skader seg på trening enn under kamp.

Hos utøvere i toppen kan presset være stort på å komme seg tilbake på banen.

- Både trener, sponsorer og media presser på for at utøverne skal komme raskt tilbake. Men med økt risiko for re-skader, så kan det lønne seg ha litt mer tålmodighet med å trappe opp treningsmengden for fort, sier Wangensteen.

Lav nytte av MR

Flere har brukt MR for å kunne beregne hvor lang tid det tar å komme tilbake til idretten. Studien til Wangensteen viser at dette har lite for seg sammenlignet med klinisk undersøkelse alene. Årsaken er at de individuelle forskjellene mellom utøvere er for store. MR anbefales derfor kun dersom man mistenker at det foreligger en totalruptur.

Om utøveren trener seg opp på riktig vis etter skaden, tar det i gjennomsnitt 2-5 uker før han eller hun er aktiv igjen.