Meditasjon og kropp

Meditasjon er et mystisk begrep for mange. Et begrep som ofte forbindes med anstrengelse, kjedsomhet, spiritualitet, religion, ubehagelige stillinger eller fånyttes forsøk på å få tankene til å stilne. 

Blogg

Men hva er egentlig meditasjon? Og hvordan kan det ha positiv innvirkning på oss og vår hverdag som fysioterapistudenter og fysioterapeuter? 

Min reise

Min egen reise med meditasjon startet i 2010. På det tidspunktet var jeg ferdigutdannet klassisk sanger og var i gang med en profesjonell karriere. Det å være sanger på det nivået stiller svært høye krav til fysisk styrke og utholdenhet, pustefunksjon, elastisitet i bindevev og evne til muskeldifferensiering i alt fra de store bukmusklene til de bitte små musklene i og rundt strupehodet. Jeg var godt trent, og likevel var det noe som ikke stemte. Jeg var utbrent og ukonsentrert, og jeg hadde det heller ikke bra emosjonelt. Noen venner fra musikkonservatoriet anbefalte meg å prøve meditasjon, de så at jeg strevde.

Jeg dro på mitt første meditasjonskurs en helg på høsten, og hadde ikke all verdens forventninger. Jeg tenkte at jeg ikke var så godt «egnet» for meditasjon, at det ville bli lenge å sitte i ro. Kurset hadde to lærere. De smilte og lo hele tiden - til min store frustrasjon. Jeg var ''vant'' til en mer depressiv hverdag, og ble rett og slett ganske brydd av det gode humøret. Men jeg bestemte meg for å gi det en sjanse. Da kurset var ferdig følte jeg ikke noe sånn wow, at det hadde skjedd en stor endring. Det var litt mer sånn - «ja ok...». Og jeg vet ikke hva det var som fikk meg til å fortsette, men det gjorde jeg. I dag kan jeg si at det er den viktigste og beste helseinvesteringen jeg noen sinne har gjort. 

Meditasjon og mindfulness

Meditasjon har fått mer og mer oppmerksomhet de seneste årene, ved hjelp av grener som f.eks. mindfulness. Vi leser på nyhetene at meditasjon nå brukes i alt fra fengsler til skoler, til og med i den amerikanske marinen, for å ha en stressdempende effekt. Det samfunnet vi lever i stiller høye krav til oss, og bieffektene av konstant press og sansestimuli merkes i økningen av stressrelaterte lidelser.  Kroppen får liten tid til restitusjon og hvile, og de «pausene» vi har fylles med sanseinntrykk fra mobilskjermer, pc-skjermer, reklame, bakgrunnsmusikk og støy. 

Det finnes mange ulike former for meditasjon. Felles for dem er nettopp å gi pause og restitusjon, slik at stress som er hopet opp i kroppen i løpet av dagen, får lov til å slippe ut. Dermed vil man oppleve økt indre ro, konsentrasjon, glede og tilstedeværelse. Studier fra bl.a. Harvard University viser at regelmessig meditasjon endrer hjernen, fysisk og kjemisk – blant annet ved redusert aktivitet i stressrelaterte områder som amygdala og ved økt tykkelse på områder som hippocampus, som styrer mye av hukommelse og læring, og at meditasjon gir enda dypere hvile enn søvn.

Fysiske stressmønstre

Hjernen vår har en relativt primitiv reaksjon på situasjoner den opplever som truende. Denne mekanismen er godt kjent som fight, flight and freeze. I samfunnet i dag er tendensen at disse mekanismene aktiveres mer enn vi egentlig har behov for, kroppen opplever fare der det ikke er en reell fare. Disse mekanismene har en rekke fysiske utslag, men felles for dem er at de utløser stresshormoner og aktiverer et generelt fleksjonsmønster i muskler som biceps brachii, rectus abdominis og hofteleddsbøyerne, for å beskytte kroppens bløtere deler. Økt stressnivå vil derfor over tid kunne føre til muskel- og skjelettplager. Min erfaring er at meditasjon motvirker disse spenningsmønstrene. 

Terapeuten som hjelper seg selv

Som sanger, sangpedagog og nå fysioterapistudent opplever jeg det som helt essensielt at jeg sørger for å ha overskudd, slik at jeg kan ha det bra og på best mulig måte hjelpe andre.  Daglig meditasjon er viktig for meg for å oppnå dette. I studiesammenheng opplever jeg at det gir meg økt konsentrasjon, utholdenhet og at jeg lærer raskere. I undervisningssammenheng opplever jeg at det gir meg bedre forutsetninger for å være fullt tilstede med det mennesket jeg har foran meg, at jeg lytter bedre, har mer overskudd til å hjelpe, og at jeg lettere kan legge fra meg arbeidet når jeg kommer hjem. Generelt opplever jeg at en daglig meditasjonspraksis gjør meg roligere, gladere og mer fysisk avspent. 

Med dette håper jeg å inspirere andre til å finne en meditasjonspraksis som passer for dem. 

Av Siri Waagen Evensen, fysioterapeutstudent ved HIST

Studier ved Harvard University

Meditasjon i det amerikanske forsvaret

Ishayaenes Ascension (den meditasjonsformen jeg bruker)

» Vis regler for kommentarer

Regler for kommentarer

  1. Diskuter sak, ikke person, og skriv helst under med fullt navn.
  2. Fysioterapeuten har redaktøransvar for alt som publiseres.
  3. Rasistiske, sjikanerende og andre uønskede innlegg vil bli fjernet.
  4. Meld gjerne fra om innlegg du synes er upassende til fysioterapeuten@fysio.no
Kommentarer ved hjelp av Disqus