La barnet i deg leve!

Kroppen eldes, men tankesettet kan forbli ungt

Barn leker og bruker kroppen på utallige måter. De hopper, hinker, setter seg ned på huk, stuper kråke, prøver å stå på hendene, henger i klatrestativer osv. De tenker ikke over mulige konsekvenser; at de i neste øyeblikk kan falle å slå seg. Vi voksne tenker ikke over konsekvensene av et sedat liv i sofaen, noe som er langt farligere enn å slå seg litt. -La barnet i deg fortsatt være tilstede, oppfordrer Adna Tahirovic i dette blogginnlegget. 

Blogg

Muskel- og skjelettsystemet, inaktivitet og smerter

Man kan stille seg spørsmålet om barn mestrer akrobatiske leker fordi de er bevegelige og smidige, eller fordi de stadig gjør det og dermed trener på det. Hvorfor en så stor andel av de voksne opplever smerter i muskel- og skjelettsystemet er noe jeg som fysioterapeut ofte lurer på. Årsakene kan selvfølgelig være mange. Det er mange ulike faktorer, både fysiske og psykososiale, som sammen kan gi plager.  Ofte er en av de medvirkende årsakene inaktivitet. ”Jeg var aktiv da jeg var yngre, men jeg har ikke vært det de siste årene”, er ikke en uvanlig setning å høre i fysioterapihverdagen. 

Kroppens respons på fysisk aktivitet/inaktivitet

Du kan sammenligne kroppen din med en bil. Akkurat som bilen trenger drivstoff for å kjøre, trenger ledd, brusk, muskler og sener bevegelse for å fungere. Kroppen tilpasser seg den belastningen den blir utsatt for. Bruker du kroppen i hverdagen, ved f. eks en fysisk krevende jobb eller trening/aktivitet, responderer kroppen med å tilpasse seg dette. Blant annet vil bentettheten i skjelettet øke, og muskulaturen bli sterkere. Bøyer og tøyer du muskler og sener, beholder de sin elastisitet. Løper du og trener kondisjon vokser hjertet, som jo også er en muskel for å kunne pumpe blod raskere ut i kroppen. Samtidig øker oksygenopptaket i blodet, for å kunne forsyne muskelcellene med oksygen. Bruker en ikke disse funksjonene i kroppen, er det så enkelt som at vi fungerer dårligere. Det stilles ikke noen krav til kroppen lenger, og da bruker den ikke energi på å opprettholde funksjonene. Det velkjente treningsuttrykket ”Use it or lose it” kan faktisk stemme. Det positive er at det ikke er tapt for alltid. Alt kan trenes opp. 

Ofte ser jeg at mange for eksempel ikke har balanse nok til å stå på ett ben, de vet ikke hvordan man trekker sammen skulderbladene, har ikke nok smidighet til å sette seg ned på huk eller å ta i gulvet med hendene. Dette sier jeg ikke for å henge ut noen eller fordi dette nødvendigvis trenger å være mål i seg selv, men mer for å gi noen konkrete eksempler. Poenget er at om du slutter å stå på ett bein, da vil det bli vanskelig å stå på ett bein. Setter du deg ikke ned på huk for å plukke opp noe fra gulvet, men holder deg fast i alle vegger rundt, da må du etterhvert holde deg i veggene rundt hele tiden. 

Konklusjon

Tilbake til budskapet: Fortsett å bruke kroppen selv om du blir eldre. Lær litt av barn, eller la barnet i deg fortsatt være tilstede. Stå på ett bein og puss tennene, løp opp trappa til andre etasje bare fordi du kan, forsøk å stupe kråke eller slå hjul sammen med barnet ditt under trygge omgivelser, ta noen knebøy mens middagen står og putrer. Forsett å leke og bruke kroppen! 

Adna Tahirovic

» Vis regler for kommentarer

Regler for kommentarer

  1. Diskuter sak, ikke person, og skriv helst under med fullt navn.
  2. Fysioterapeuten har redaktøransvar for alt som publiseres.
  3. Rasistiske, sjikanerende og andre uønskede innlegg vil bli fjernet.
  4. Meld gjerne fra om innlegg du synes er upassende til fysioterapeuten@fysio.no
Kommentarer ved hjelp av Disqus

Nyheter

Les mer

Fag og vitenskap

Les mer

Tidsskriftet redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten

Tidsskriftet redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten Tidsskriftet redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten