Magetrening etter graviditet

Øvelser mot skilte magemuskler har ingen effekt

Forskere har i mange år anbefalt spesifikke øvelser for å lukke skilte magemuskler etter graviditet og fødsel, såkalt rectus diastase. En ny studie viser at de har tatt feil.

Nyheter

Studien er omtalt i en lengre artikkel på forskning.no. Fysioterapeut og professor Kari Bø ved seksjon for idrettsmedisinske fag, Norges idrettshøgskole (NIH) er en av intervjuobjektene. Hun er blant ekspertene som inntil ganske nylig har anbefalt øvelser som trener den indre tverrgående magemuskelen, transversus abdominis, for å redusere kløften.

- Vi har tatt feil

Når du er gravid, strekker og skiller musklene seg langs magens midtlinje for å gjøre plass til barnet. Hos enkelte kvinner samles ikke musklene på midten igjen etter fødselen. Det forblir et mellomrom mellom musklene som det går an å kjenne med fingrene og se – for eksempel hvis du ligger på ryggen og løfter hodet, skriver forskning.no.

I en ny studie finner blant andre Kari Bø og stipendiat Sandra Lødeng Gluppe ved NIH at trening av den tverrgående magemuskelen kanskje ikke virker mot skilte magemuskler likevel. Det ser faktisk ut til at musklene snarere glir litt lenger fra hverandre enn å dra seg sammen, slik forskerne trodde.

Dermed aner de ikke hva slags trening som kan hjelpe, hvis noen i det hele tatt.

– Jeg er ikke redd for å innrømme at jeg har tatt feil om dette, sier Bø til forskning.no.

Testet på nybakte mødre

Studien er publisert i tidsskriftet Physical Therapy. De norske forskerne har testet magetrening på nybakte mødre og vurdert om den trekker sammen muskelkløfta langs magens midte. De gjorde dette som en del av en annen studie der de testet effekten av bekkenbunnstrening etter fødselen (2015). Det var 175 førstegangsfødende med i den randomiserte og kontrollerte studien.

Den ene gruppa ble satt i gang med et treningsprogram for bekkenbunnen, men også transversus-musklaturen: tre sett med 8–12 repetisjoner. Kontrollgruppa levde livet sitt som normalt. 

Deltakerne i treningsgruppa hadde vært mødre i seks uker da de satte i gang med programmet. Hver uke i fire måneder fikk de veiledede timer. Men da det var gått seks måneder, var det ingen nevneverdig forskjell på damene som hadde trent og de som ikke hadde det. Det samme gjaldt etter et år. Langt færre hadde mellomrom ved disse sjekkene, men det var omtrent like mange i hver gruppe. Forskerne har dessuten sett på damenes mager med ultralyd under mageøvelsene og observerte at musklene snarere gled litt fra hverandre enn å trekke seg sammen.

Tomhendte

Dermed mener Kari Bø nå at vi rett og slett står tomhendte i treningsbehandling av rectus diastase. Hun stiller samtidig spørsmål om rectus diastase er mest kosmetisk, sammenlignet med mange andre skavanker mennesker kan ha.

Hun er opptatt av at nybakte mammaer ikke må bekymre seg hvis de har skilte magemuskler etter fødselen. Bø forteller til forskning.no at fysioterapeuter hun har kontakt med, får besøk av stadig flere damer med kun en liten muskelkløft på magen, og som bekymrer seg for dette og for trening.

– Det er et stort press på at kvinner skal komme raskt i form etter fødsel, og det er stor aktivitet på ulike nettsider. Der loves det at tilstanden både kan forebygges og behandles med ulike øvelser, uten at de har noe data som tilsier at dette er mulig, understreker Bø.

Referanse:

S. L. Gluppe, G. H. Tennfjord, M. E. Engh, K. Bø: Effect of a Postpartum Training Program on Prevalence of Diastasis Recti Abdominis in Postpartum Primiparous Women: A Randomized Controlled Trial. Physical Therapy (på nett), 17. januar 2018.