Eksamen neste

Første studieår nærmer seg slutten

Det nærmer seg eksamen i funksjonsundersøkelse, og for oss i 1. klasse betyr det at vi snart har overlevd vårt første år på Fysioterapistudiet. 

Blogg

Helt siden fadderuka har vi fått høre at det første året er det verste, men nå begynner ryktene å gå om at 2. klasse er minst like tøft. Å si at det har vært et fælt år vil være å lyve, for jeg har lært utrolig mye og fått mange nye venner. Likevel har skole og jobb tatt opp all tid. Jeg har aldri lest så mye til forskjellige eksamener før, og likevel vært så usikker på om jeg i det hele tatt klarer å stå. 

Praksisuka

Det var derfor deilig da vi endelig skulle ut i den etterlengtede praksisuka. Trekker man fra en helligdag og den inneklemte dagen med veldig få pasienter, hadde vi tre hele dager til rådighet hvor vi fikk observere og se hvordan fysioterapeuter jobber. Selv om jeg gjerne skulle vært der noen flere dager, er jeg ikke i tvil om at dette var årets høydepunkt! Etter så mye teori, er det utrolig spennende å se hvordan alt funker i praksis. Fram til nå har vi kun øvd på hverandre, og det er relativt vanskelig å late som man har røket korsbåndet, så vi har ingen anelse om hvordan en positiv lachmannstest kjennes ut.

Korsbånd og menisk

Under praksisuken fikk vi se skadene på nært hold, og jeg blir bare mer og mer imponert over hvor mye fysioterapeuter kan! Jeg fulgte hovedsakelig en nyutdannet fysioterapeut, og jeg blir nesten litt paff når jeg skjønner hvor mye vi skal lære de neste to årene. I løpet av de få dagene jeg var innom, fikk jeg være med på behandling av mange forskjellige skader, og noe av det jeg husker best er pasienten som hadde blitt operert for både korsbånd- og meniskskade. Hun hadde gått på krykker i seks uker uten noe belastning på foten. Under behandlingen jeg observerte skulle hun prøve å stå på benet for første gang siden operasjonen. Jeg som aldri har gått på krykker, har ikke tenkt noe særlig over hva det har å si hvor man plasserer krykkene, men skjønte fort at dette er av stor betydning. Annenhver krykke og fot, passgang, begge krykkene samtidig og hoppe etter med beina – her er det et hav av muligheter, og fysioterapeuten var god til å bygge opp gangen så det ble mer og mer belastning på foten. Utifra plasseringen på krykkene fikk han etterhvert «lurt» pasienten til å gå på foten, og derfra tok det ikke lang tid før pasienten kastet både én og to krykker.

Motivasjon

Jeg fikk også være med å trene en pasient med MS som satt i elektrisk rullestol og kun hadde en arm som fungerte relativt greit. Likevel var det veldig motiverende å se hvor hardt pasienten jobbet for å opprettholde de funksjonene som fortsatt fungerte, og hvilke metoder fysioterapeuten brukte for å få i gang nervesignalene. Fra å komme inn med én arm som ikke kunne røres, var det fascinerende å kunne ta pasienten i hånden og kjenne bevegelse i to av fingrene. 

1+1

Jeg ble positivt overrasket over at ingen av pasientene sa nei til å ha med meg som student inn i behandlingsrommet, noe jeg var forberedt på at kunne skje. Dette gjorde at jeg fikk se mye forskjellig, og det blir jo en liten realitycheck på hva man kan og hva man har igjen å lære. Akkurat nå er alt en stor kabal jeg prøver å løse, men jeg gleder meg til den dagen jeg kan legge sammen 1+1, og svaret faktisk blir 2.

Kamilla Skallerud, 1.årsstudent ved Fysioterapi Oslo

» Vis regler for kommentarer

Regler for kommentarer

  1. Diskuter sak, ikke person, og skriv helst under med fullt navn.
  2. Fysioterapeuten har redaktøransvar for alt som publiseres.
  3. Rasistiske, sjikanerende og andre uønskede innlegg vil bli fjernet.
  4. Meld gjerne fra om innlegg du synes er upassende til fysioterapeuten@fysio.no
Kommentarer ved hjelp av Disqus