Skadeforebyggelse i alpint

Skadeforekomst og forebyggelse – alpint

Alpint er en idrett som består av mye fart og raske bevegelser. En skade kan skje på millisekunder, og utfallet kan fort være alvorlig. Over halvparten av skadene i alpint skjer i bena, kneskader er overlegent dominerende. Ut over det er skader i skulder, hånd og hode relativt hyppig. 

Blogg

En av tre konkurransekjørere pådrar seg skade i løp av en vintersesong, men også blant fritidskjørere oppstår det skader. Personlig tror jeg at færre fritidsskader meldes, og det er en utfordring å si nøyaktig hvor stor forekomsten er. 

I alpint er fall en hyppig mekanisme til skader, særlig de mer alvorlige skadene. 

Kneskader

Den skaden som rager øverst på listen av skader i alpint er korsbåndsskader. Ofte skjer denne type skade på grunn av vridningstraume etter fall. Korsbåndskader varierer i alvorlighetsgrad, i enkelte og mer alvorlige tilfeller er også menisk og sideligamenter skadet. Behandling og rehabiliteringstid bestemmes av alvorlighetsgrad, men tidlig håndtering av den aktuelle skaden bedrer framtidsutsiktene og reduserer risiko for re-skade. I mange tilfeller opplever alpinisten at retur til idrett etter alvorlig kneskade er utfordrende og tidkrevende. 

Skulderskader

Det er ikke uvanlig å se skulderluksasjoner i alpint, denne type skade skjer også som regel på grunn av fall. Her går skulderen ut av ledd, noe som påvirker stabiliteten i ettertid. Når skulderen går ut av ledd kan også kragebenet og AC-leddet affiseres. Denne type skade forekommer også i ulike alvorlighetsgrader, som påvirker valg av behandlingsmetode og rehabilitering. Etter skulderluksasjon er det viktig å trene bevegelighet, styrke og stabilitet. 

Håndledd og tommel

Håndleddsskader og skader i tommel skal heller ikke overses. Vanligste mekanisme ved denne type skader er at man tar seg for ved fall. Brudd i håndledd og luksasjoner eller forstuinger av tommel kan oppstå, og det er vesentlig med tidlig utredelse, behandling og rehabilitering. 

Hodeskader

Den vanligste type hodeskade i alpint er hjernerystelse, heldigvis er hyppigheten av alvorlige hodeskader lav. Likevel er det nødvendig med fullstendig utredelse og oppfølging også dersom en mindre hodeskade skjer. Er skaden alvorlig, kan konsekvensene være store og livstruende. Bruk av hjelm reduserer risiko for hodeskader med over 60% (skadefri.no). 

Skadeforebyggelse

Balanse og kontroll er vesentlig for prestasjoner i alpint, ved å unngå fall kan risiko for skade reduseres i stor grad. Utførelse av forebyggende treningsprogrammer med fokus på styrke, balanse, motorikk og reaksjon styrker kroppen og forbereder den til å takle forutsette og uforutsette hendelser i bakken. Bruk av riktig utstyr (hjelm, dress, beskyttelse, type ski, sko osv.) kan bidra til å redusere utfallet av skaden når et uhell først skjer. 

Tilstrekkelig restitusjon, hvile og våkenhet skjerper sansene, og gjør at man er mer oppmerksom på omgivelsene. En god oppvarming med fokus på aktivering og reaksjon kan være betydningsfullt. Sist, men ikke minst, er det viktig å ta hensyn til egne ferdigheter, vær- og løypeforhold når man skal ut og kjøre. 

Regine Bjarnoll, fysioterapeut

» Vis regler for kommentarer

Regler for kommentarer

  1. Diskuter sak, ikke person, og skriv helst under med fullt navn.
  2. Fysioterapeuten har redaktøransvar for alt som publiseres.
  3. Rasistiske, sjikanerende og andre uønskede innlegg vil bli fjernet.
  4. Meld gjerne fra om innlegg du synes er upassende til fysioterapeuten@fysio.no
Kommentarer ved hjelp av Disqus