Hvordan unngå skader?

Forebygging av løpeskader

Sommeren står for tur, og årets løpesesong er allerede skutt godt i gang. Som ved alle andre idretter er det også risiko for utvikling av skader når man tar løpeskoene fatt og setter opp farten. 

Blogg

Årsaker til skader kan være varierende, og noen skader skylder overbelastning i form av ”for mye, for fort, for ofte”, og andre skyldes akutte og traumatiske hendelser. Uansett årsak finnes det alltid forebyggende tiltak, det handler om å være føre var. Husk, at det er enklere å forebygge en skade, enn å reparere den. 

I dette innlegget får du tips og råd til hvordan du kan forebygge mot løpeskader. 

Belastningsstyring, gradvis økende progresjon

Hælproblematikk, fremre leggsmerter og diffuse kneplager er eksempler på plager jeg jevnlig møter i min praksis som fysioterapeut. I mange tilfeller skyldes problematikkene for rask økning i mengde og intensitet, slik at kroppens vev og bestanddeler ikke klarer å følge med i progresjonen, noe som kan resultere i smerter og ubehag. For å unngå slike plager kan det være lurt å starte løpetreningen med kortere intervaller eller løpeturer i moderat tempo, hvor intensitet og distanse øker gradvis uke for uke. Det er viktig å ta seg god tid, og å ikke forhaste seg. Ut over det er det vesentlig å legge inn tilstrekkelig med restitusjon mellom øktene, slik at kroppen henter seg inn igjen til neste løpetur.

Basistrening

I min praksis går belastningsstyring og basistrening som hånd i hanske. En god basistrening kan legges opp på ulike måter. Personlig bruker jeg mye lavterskeltrening uten utstyr, med bruk av kroppsvekt. Denne type trening kan utføres hvor som helst. Basistreningen bør bestå av stabiliserende trening til ankel, kne, hofte og kjernemuskulatur, samtidig burde den fokusere på styrke og aktivering av leggmuskulatur, bakside lår og rumpe, da det er den såkalte ”posterior chain” som skaper fremdriften i aktiviteten.

Spesifikk trening

Koordinasjon, kroppskontroll og teknikk er en del av den mer spesifikke løpstreningen. Her fokuseres det på landing, fraspark og løpsøkonomi. God teknikk og løpsøkonomi resulterer i økt utholdenhet både muskulært og kardiovaskulært, utover det bidrar god teknikk og løpsøkonomi også til redusert risiko for utvikling av skader.

Fysioterapeuten kan hjelpe deg i gang

Er du usikker på hvordan du skal legge opp trening i forbindelse med løp, kan en erfaren fysioterapeut være til god hjelp. Fysioterapeuten kan hjelpe med å tilrettelegge belastningsstyring, basistrening og spesifikk trening. I noen tilfeller kan det være en god i idé å utføre løpestilsanalyse hos fysioterapeut eller en forhandler av løpesko. Riktig skotøy kan nemlig også bidra til bedre løpestil og god løpsøkonomi.

Regine Bjarnoll, fysioterapeut

 

» Vis regler for kommentarer

Regler for kommentarer

  1. Diskuter sak, ikke person, og skriv helst under med fullt navn.
  2. Fysioterapeuten har redaktøransvar for alt som publiseres.
  3. Rasistiske, sjikanerende og andre uønskede innlegg vil bli fjernet.
  4. Meld gjerne fra om innlegg du synes er upassende til fysioterapeuten@fysio.no
Kommentarer ved hjelp av Disqus