Tanker under fysioterapikongressen

Tusen fysioterapeuter var samlet til tre dagers kongress på Lillestrøm 4.-6. mars.

Blogg

Jeg fikk den store muligheten til å holde innlegg i går på en av fire parallellsesjoner. Mitt innlegg hadde tittelen: "Arbeidslivet - fra farlig stillesittende til bærekraftig levende".

I forberedelsene tenkte jeg gjennom ulike scenarioer for å sette et eksempel på hvilke forventninger vi har til læring og deltakelse på en kongress. Jeg tenkte spesifikt på forventningen om at salene for foredrag skal romme en stol til alle deltakerne. Her snakker vi om fysioterapeuter som vanligvis er aktive mennesker. Likefullt er forventningen om å få tilbud om en stol. Mitt innlegg var rettet mot å problematisere dette.

Jeg starter foredraget med å vise bilder med eksempler på at vi har industrialisert bevegelse ut av livene våre. Det siste bildet er av den salen vi satt i og alle stolene som står plassert klare for deltakerne. Etter dette ber jeg alle om å reise seg og gå til randen bak og stå så lenge de kjenner at det er naturlig.

Min intensjon er å bryte et mønster. Hvor lenge er det naturlig å stå på et foredrag når du blir bedt om å kjenne etter når du bør sette deg? Jeg oppfatter fysioterapeuter som kompetente til å svare på dette.

Kan man be deltakerne om å bytte rad tre ganger i løpet av en time for å skape bevegelse og opprettholde konsentrasjon til å ta inn mer læring? Har det enkle tiltaket å bytte rad verdi for å ikke sovne underveis? Vil det fungere?

Tilbakemeldingen fra salen var at mange valgte å stå lenge, de synes det var deilig og de første satt seg etter ca. 10 minutter. Etter ca. 20 minutter ba jeg folk sette seg for å formidle innsikten om at jeg ikke mener at alle skal stå gjennom hele fysioterapikongressen. Det er vekslingen og variasjonen som er nøkkelen. Rotasjonen. Vi konsentrerer oss bedre når vi sitter. Et foredrag på 45-60 minutter bør likevel inneholde deler der deltakerne står i ca. 10 min og går litt to ganger. Det ble en interessant læring. En erfaring for meg og kanskje en vekker for enkelte av deltakerne.

Jeg kommer til å ta med meg denne metoden videre i søken etter bærekraftig bevegelse. Den representerer en del av helheten og en del av løsningen på dager med foredrag for å opprettholde overskudd og fremme læring.

Erlend Weinholdt

» Vis regler for kommentarer

Regler for kommentarer

  1. Diskuter sak, ikke person, og skriv helst under med fullt navn.
  2. Fysioterapeuten har redaktøransvar for alt som publiseres.
  3. Rasistiske, sjikanerende og andre uønskede innlegg vil bli fjernet.
  4. Meld gjerne fra om innlegg du synes er upassende til fysioterapeuten@fysio.no
Kommentarer ved hjelp av Disqus