Aktivitet i arbeidstiden har vist seg som et effektivt gode

Har du også satt deg ned på jobb etter sommeren?

Med ny innsikt i risikoene ved stillesitting og den enorme dekningen dette har i mediebildet kjenner mulig flere på kontrasten med å komme tilbake til jobb fra ferie og sette seg ned. 

Blogg

Vi må mestre overgangen fra fri til jobb, og (for mange) fra aktiv til inaktiv. Denne uken omtalte Dagbladet «Enkle grep for å motvirke sittedøden». Innlegget forteller om viktigheten av å røre på seg hver time for å motvirke stillesitting og eksperten som er oppnevnt er personlig trener, Anne Thorstensen hos Mykjemeir i Asker. Jeg tenker at det er flott at Dagbladet omtaler temaet og gir enkle råd om hva du kan gjøre på kontoret for å motvirke «sittedøden». Det passer jo fint med denne påminnelsen nå etter ferien. Men har vi godt av å tro på «sittedøden»? Hva om en bedriftsfysioterapeut ble intervjuet om det samme? Ville det blitt brukt et annet uttrykk? Og, sist men ikke minst, vet du hva du sitter på?

Artikkelen i Dagbladet går godt i dybden på risikoene ved stillesitting og at de er selvstendige faktorer som er uavhengige av fysisk form. Jeg har lest det meste av denne forskningen. Den er omfattende og fra flere forskermiljøer over hele verden. Den gir grunnlaget for at helsedirektoratet i 2014 la fram egne råd for å redusere stillesitting. Dette skifter også fokus vekk fra «å sitte riktig». For hva er vel «å sitte riktig?» Det er tid for å formidle at det er viktigere for livet vårt at vi sitter mindre og smartere.

Men; la oss se litt nærmere på hvorfor vi sitter. Hva er årsaken til at vi sitter? Jobb? Arbeidsoppgaver på PC eller nettbrett? Møter? Lunsj? Bilkjøring? Champions League? Hvem har skylda for all sittingen? Du? Jobben din? – Husk at sitting handler om atferd. Vi sitter for å løse en oppgave, spise eller for å hvile. Sittende arbeidsstillinger krever mindre ressurser for å holde oss oppreiste og gjør at vi kan konsentrere oss bedre og bruke hendene. Vi må gjerne røre oss mer og stå mer, men ærlig talt, vi må fortsatt sitte. Den stabiliteten og hvilen som sitting innebærer er naturlig store deler av en vanlig dag. Like viktig som at vi trenger å revurdere organiseringen på en arbeidsplass med mye stillesitting mener jeg vi trenger å forstå hvordan det vi sitter på er en del av årsaken til all stillesittingen.

Hvordan kan bevegelse fremmes og forbli bærekraftig? Jeg tror svaret ligger i organiseringen av arbeidsoppgavene, omgivelsene på arbeidsplassen og hvordan det vi sitter på påvirker oss i positiv eller negativ retning helsemessig. I forskningen som er grunnlaget for stillesitting ser man sjelden på graderinger innen «sedentary»/stillesitting. Med akselerometre (aktivitetsmålere, fins f.eks. i de fleste smarttelefoner og i aktivitetsbånd som Fitbit, Polar loop, Nike fuelband og Apple Watch) som målemetode er dette mulig. Praktisk; har skinkevandringen vi utfører når vi får tresmak i rumpa på en trestol noen verdi? Har sitting i en Stressless så høy komfort at vi blir mindre aktive? Hvor myk eller hard bør en stol være for at vi skal få signaler om å flytte på skinka? Og; kan en stol som vipper være mer helsefremmende?

Mye av det som er gjort av sitteforskning definerer ikke hva personene sitter på. Akkurat som en god del fysioterapiforskning ikke definerer hva slags fysioterapi det sammenliknes med. NASIDs som sammenliknes med effekten av fysioterapi; Elektroterapi sammenliknet med fysioterapi osv.

Som produsent av sitteløsninger fokuserer vi på å finne svar på spørsmål om sitteflater for å tilføre verdi til arbeidslivet. Vi trenger hjelp fra helsepersoner som fysioterapeuter og forskere på feltet for å få til dette. Det er viktig å få tilgang til kunnskapen som forskermiljøer sitter på for å lage bedre produkter. Jeg tror fysioterapeuter og kanskje spesielt bedriftsfysioterapeuter kan ha en nøkkelrolle med å formidle og øke kunnskap på dette området. Vi kan utnytte handlingsrommet av økt motivasjon for bevegelse som begreper som «sittedøden» og «stolen tar livet av deg» gir. Jeg ønsker at denne frykten omgjøres til handling i form av bevegelse på arbeidsplassene. Enten bevegelsen skjer i sittende, gående mellom kontorene/etasjene eller ved hjelp av trening i arbeidstiden. Det er vårt ansvar som faggruppe å nyansere bildet og hjelpe folk til å bli trygge på hva de selv kan gjøre.

Vi kan i mellomtiden være enige om at det viktigste er å komme seg opp av stolen med jevne mellomrom og bevegelse seg så mye det lar seg gjøre gjennom dagen. Enten du er på jobb, hjemme eller på ferie!

Erlend Weinholdt

» Vis regler for kommentarer

Regler for kommentarer

  1. Diskuter sak, ikke person, og skriv helst under med fullt navn.
  2. Fysioterapeuten har redaktøransvar for alt som publiseres.
  3. Rasistiske, sjikanerende og andre uønskede innlegg vil bli fjernet.
  4. Meld gjerne fra om innlegg du synes er upassende til fysioterapeuten@fysio.no
Kommentarer ved hjelp av Disqus